Inburgeren

Als je voor langere tijd in Nederland komt wonen, en je komt van buiten de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland, moet je van de wet de Nederlandse taal leren. Ook moet je dan leren hoe de mensen hier leven en werken. Dit heet inburgeren.

Als je begint met inburgeren, krijg je hiervoor 3 jaar de tijd. Samen met iemand van de gemeente, je consulent, maak je een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP). In dit plan staan alle afspraken die we met jou maken. Als je PIP is ondertekend, begint de periode dat je gaat inburgeren. Je consulent kan je PIP tussendoor aanpassen als dat nodig is. Het doel van inburgeren is dat je snel en compleet meedoet aan de Nederlandse maatschappij. Het liefst werk je ook en krijg je hiervoor betaald.

Uitlegvideo inburgeren

In deze video zie je de stappen die je moet doorlopen bij inburgeren. Wil je de video in een andere taal kijken? Kijk op Animatievideo s: Inburgeren vanaf 2022 on Vimeo.

Wat verwachten we van jou?

  • Je moet je inburgering binnen 3 jaar na het vaststellen van je PIP afronden.
  • Je werkt mee aan het maken van je PIP.
  • Je houdt je aan de afspraken in je PIP.

Als je je niet aan de afspraken houdt, kun je een boete krijgen.

Participatiewet

Als je aan het inburgeren bent en je ontvangt een uitkering van de gemeente, dan val je ook onder de Participatiewet. Je hebt dan een aantal verplichtingen, maar wij ook. Met goede afspraken weet je wat we van jou verwachten en weet je precies wat je van ons kunt verwachten. Op de pagina bijstandsuitkering lees je meer over de regels die gelden als je naast het inburgeren ook een uitkering krijgt.  

Start je met inburgeren en heb je een uitkering? Dan helpt het Budgetloket je 6 maanden met je geldzaken. Dit heet budgetbeheer. Tijdens deze 6 maanden ontvangen wij je inkomen en betalen we je rekeningen. Je uitkering en toeslagen komen dus bij ons binnen en wij betalen de volgende rekeningen voor je:

  • Huur
  • Zorgverzekering
  • Gas/licht
  • Water

Het geld dat overblijft, krijg je als leefgeld. Dit is geld om van te leven zoals voor boodschappen, kleding en persoonlijke verzorging. In het begin krijg je dit elke week, later wordt dit veranderd naar elke maand.

Ontvang je zelf rekeningen? Je mag deze doorsturen naar budgetbeheer@veenendaal.nl

  • Ontvang je toeslagen van de Belastingdienst op je eigen rekening, zoals huurtoeslag of zorgtoeslag? Het is belangrijk om dit geld NIET uit te geven! Neem meteen contact op met budgetbeheer@veenendaal.nl.
  • Heeft Menzis (zorgverzekering) geld van je rekening gehaald? Dan mag je dit terugboeken en ons dit laten weten via budgetbeheer@veenendaal.nl. We zorgen ervoor dat afschrijving van je rekening stopt. Voor hulp kun je terecht bij Vluchtelingenwerk.
  • Laat het ons weten als je zelf abonnementen afsluit, bijvoorbeeld voor telefoon, tv of internet. Wij betalen deze niet voor je. Je moet dit zelf betalen van je leefgeld, tenzij je hier hulp bij wilt.
  • Wij sparen niet, maar we bewaren wel geld voor het eigen risico van de zorgverzekering. Dit doen we niet als hier geen geld voor is.
  • Als alle inkomsten en uitgaven bekend zijn, krijg je een berekening van de kosten. Je ontvangt ook 1 keer in de 3 maanden een bankafschrift.
  • Of je hulp kunt krijgen van de Voedselbank hangt af van hoeveel geld je hebt.

Organisaties en instanties waar je (ook) terecht kunt

Er zijn verschillende organisaties waar je terecht kunt bij de gemeente Veenendaal, Rhenen en Renswoude of bij externe organisaties in Veenendaal, Rhenen en Renswoude. 

Consulenten inburgering 

Heb je een vraag over je inburgering, over werk of jouw verplichtingen? Neem dan contact op met je consulent inburgering.  

Voorbeeldvragen:  

  • Moet ik aan het werk gaan?  
  • Wanneer begint de periode dat ik ga inburgeren?  

Contactgegevens:  
E-mailadres: inburgering@veenendaal.nl

Inkomensmedewerker 

Krijg je een uitkering en verandert er iets in je situatie? Wil je iets doorgeven? Of heb je een vraag? Neem dan contact op met de inkomensmedewerker.  

Voorbeeldvragen:  

  • Ik ga samenwonen, hoe hoog wordt mijn uitkering?  
  • Kan ik bijzondere bijstand krijgen?   
  • Ik begin met betaald werken, wat nu?  

Contactgegevens:  
E-mailadres: inburgering@veenendaal.nl  
Ter attentie van: Inkomensmedewerker  

Budgetbeheer  

Heb je een vraag over geldzaken die voor je worden geregeld? Neem dan contact op met Budgetbeheer:   

Voorbeeldvragen:  

  • Wanneer krijg ik mijn weekgeld?   
  • Tot wanneer worden geldzaken voor mij geregeld?

Contactgegevens:  
E-mailadres: budgetbeheer@veenendaal.nl 

Sociaal startpunt 

Dit is een overzicht om organisaties, activiteiten, hulp en initiatieven in je eigen buurt te vinden op het gebied van wonen, welzijn, zorg en geldzaken.  

Website: www.sociaalstartpuntveenendaal.nl 

Wmo-loket 

Heb je vragen over ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? 

Telefoon: (0318) 538 519 

Bureau Minimaregelingen 

Voor mensen met een laag inkomen hebben de gemeente Veenendaal, Rhenen en Renswoude afspraken gemaakt voor hulp. Je kunt hierbij denken aan kortingen op culturele en sportieve activiteiten, lidmaatschap van de bibliotheek, computer/tablet basisschool en veel andere vergoedingen. 

Gemeente Veenendaal: de Veenendaalpas 
Website: www.veenendaalpas.nl 
Telefoon: (033) 303 54 60 

Gemeente Rhenen: de Cunerapas 
Website: www.cunerapas.nl 
Telefoon: (033) 303 54 60 

Gemeente Renswoude: de Grebbepas 
Website: www.grebbepas.nl 
Telefoon: (033) 303 64 60 

Kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen 

Heb je een laag inkomen? Je kunt dan kwijtschelding aanvragen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting voor de eerste hond. Kwijtschelding aanvragen kan op twee manieren: 

Online: www.belastingbalie.veenendaal.nl (met DigiD) 
Telefonisch: (0800) 023 00 81 

Vluchtelingenwerk 

Heb je een praktische vraag? Stel deze dan aan je maatschappelijke begeleider van Vluchtelingenwerk.  
  
Voorbeeldvragen:  

  • Ik kan mijn post niet lezen, wat staat er in deze brief?   
  • Hoeveel energiekosten betaal ik per maand?   
  • Ik wil naar een huisarts of tandarts.  
  • Ik heb een vraag over mijn afvalpas.  
  • Ik heb een vraag over mijn gezinsherenigingaanvraag.  

Contactgegevens:  
Telefoonnummer: (0318) 523 678  

Veenendaal

Veens Welzijn 

Veens Welzijn is er voor jou, als je mee wil doen in de samenleving, maar daar hulp bij nodig heeft. Je kunt denken aan vragen over zorg, gezondheid, wonen, werken, school, integratie, eenzaamheid, ouder worden, vrije tijd of het organiseren van een buurtfeest.  

Telefoon: (0318) 792 050 
Mail: info@veens-welzijn.nl 
Website: www.veens-welzijn.nl  

Hulpdienst In Zicht 

Hier kun je hulp krijgen bij het invullen van formulieren en vragen over administratie. 

Telefoon: 06 38 25 57 10 
Mail: info@hulpdienstinzicht.nl 
Website: www.hulpdienstinzicht.nl  

Rhenen 

Formulierenbrigade Rhenen 

Hier kun je hulp krijgen bij het invullen van formulieren en vragen over administratie. 

Telefoon: 06 83 38 89 30  
Mail: info@formulierenbrigaderhenen.nl  
Website: www.formulierenbrigaderhenen.nl  

Renswoude

Dorpsteam Renswoude 

Het Dorpsteam regelt zorg en ondersteuning en kan snel handelen.  

Telefoon: (0318) 578 150 
Website: dorpsteam@renswoude.org 
Website: www.renswoude.nl/renswoude-leeft-samen 

Algemeen 

Stichting Kredietbank Nederland 

Stichting Kredietbank Nederland is een sociale bank. Zij zijn er voor iedereen die te maken krijgt met schulden of vragen over geld heeft. Een lening bij de kredietbank is iets wat je eerst moet proberen te regelen voordat je bijzondere bijstand kan krijgen van de gemeente. Dit kan zijn als je bijvoorbeeld geld nodig hebt voor meubels in je woning. 

Telefoon: (088) 626 27 77 
Website: www.kredietbanknederland.nl 

Je mag iemand meenemen om je te helpen of namens jou te praten. Deze persoon kan jou helpen bij dingen die je moet regelen of bij het begrijpen van de informatie die je van de gemeente krijgt. Wij kunnen deze persoon vragen zich te legitimeren.