Bezwaar maken tegen besluit gemeente

Ben je het niet eens met een beslissing van de gemeente? Dan kan je online of per post bezwaar maken. Je kunt dit binnen 6 weken doen. Die periode gaat vaak in vanaf het moment dat de brief met de beslissing is verzonden. Bekijk daarom goed de datum van verzending op het besluit. Weet je het niet zeker? Neem dan contact met ons op via (0318) 538 538(Verwijst naar een telefoonnummer).

Wanneer kun je bezwaar maken?

Je kunt bezwaar maken als:

  • Je het niet eens bent met de beslissing op je eigen aanvraag, bijvoorbeeld voor een vergunning, Wmo-ondersteuning of bijstandsuitkering die is afgewezen
  • Je het niet eens bent met een beslissing op een aanvraag van iemand anders, maar die aanvraag moet ook te maken hebben met jou. Bijvoorbeeld, je buren hebben een vergunning gekregen om hun huis uit te bouwen en jij bent het daar niet mee eens
  • Je vervelende gevolgen hebt bij een beslissing van de gemeente, zoals een verlaging van je uitkering omdat je te weinig naar werk zoekt

Informatie: Let op: tegen een ingediende aanvraag, bijvoorbeeld een omgevingsvergunning, kan je nog geen bezwaar maken. Dit kan pas wanneer er door de gemeente een beslissing is genomen over de aanvraag.

Klacht in plaats van bezwaar

Gaat je bezwaar niet over een besluit? Dan kan je beter een klacht indienen. Ga daarvoor naar de pagina Klacht indienen.

Hoe maak je bezwaar?

Je kunt digitaal en per post bezwaar maken. Hieronder staat hoe je dat kunt doen.

Wat meld je bij een bezwaar?

In het bezwaarschrift vermeld je:

  • Je naam, adres, datum en ondertekening (handtekening)
  • Een beschrijving van het besluit waartegen je bezwaar maakt (bijvoorbeeld een kopie van de brief die je hebt gekregen met daarop de datum en het kenmerk)
  • Een uitleg waarom je het niet eens bent met het besluit en de datum waarop je het bezwaarschrift schrijft

Digitaal bezwaar maken

Je kunt je bezwaarschrift digitaal versturen via een webformulier. Hiervoor heb je een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Klik hieronder op de knop om digitaal bezwaar te maken.

Let op: Denk je dat je meer dan 15 minuten nodig hebt om je bezwaar te typen? Dan adviseren we je om je bezwaar eerst in een apart document te typen. Je wordt namelijk na 15 minuten uitgelogd als je in hetzelfde scherm blijft binnen DigiD.

Bezwaar maken (Verwijst naar een externe website)

Per post bezwaar maken

Als je liever per post bezwaar maakt, stuur dan een bezwaar met goede redenen naar het college van burgemeester en wethouders.

Stuur je bezwaarschrift per post naar:

  • Postbus 1100, 3900 BC Veenendaal

Onderbouwing voor je bezwaar later sturen (Pro forma)

Lukt het je niet om binnen de 6 weken volledige uitleg te geven van je bezwaar? Dan is er een andere optie. Je kunt een pro forma bezwaar indienen. Hiermee geef je aan dat je bezwaar maakt, maar dat je de redenen later zult uitleggen. Het pro forma bezwaarschrift moet verder dezelfde informatie hebben als een gewoon bezwaarschrift, zoals te lezen bij ‘Hoe maak je bezwaar'. 

Na het verzenden van je pro forma bezwaarschrift, sturen wij een ontvangstbevestiging. Daarin staat de nieuwe datum waarop je uiterlijk jouw bezwaar moet uitleggen.

Krijg je nog een bevestiging?

Je krijgt een ontvangstbevestiging. We proberen dit binnen een week na het opsturen van je bezwaarschrift te doen.

Hoe gaan we om met jouw bezwaar?

Als je bezwaar maakt, zijn er drie mogelijke routes: 

  1. Medewerkers van de gemeente handelen jouw bezwaar zelf af. Dit noemen we ambtelijke afhandeling.
  2. Medewerkers van de gemeente gaan met je in gesprek over jouw bezwaar. Dit noemen we informele afhandeling.
  3. De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie behandelt jouw bezwaar. Dit noemen we formele afhandeling.

Medewerkers van de gemeente handelen jouw bezwaar af. Eerst kijken we of jouw bezwaar voldoet aan de regels. Bezwaren die niet voldoen aan de regels zijn bijvoorbeeld:

  • Te laat ingediende bezwaren (buiten de bezwaartermijn)
  • Bezwaren tegen dingen die niet genoeg met jou te maken hebben (je bent geen belanghebbende)
  • Bezwaar tegen iets waar (nog) geen besluit over is genomen

In die gevallen gaan we niet met je in gesprek. Dan nemen we gelijk een besluit op jouw bezwaar. Je krijgt dan wel schriftelijk een besluit.

Bij sommige bezwaren gaan we wel met je in gesprek, zoals:

  • Kosten voor verkeerd aangeboden huisvuil
  • Individuele inkomenstoeslagen
  • Gehandicaptenparkeerkaarten
  • Minima-regelingen

Afhandelingstermijn ambtelijke afhandeling 

De bezwaartermijn is 6 weken. Daarna heeft de gemeente 6 weken de tijd om een beslissing te nemen. Is er meer tijd nodig om een beslissing te nemen? Dan mag de gemeente voor één keer verlengen met 6 extra weken. Het kan dus maximaal 12 weken duren voordat je een beslissing krijgt.

Voldoet je bezwaar aan de regels? Dan kunnen we telefonisch contact met je nemen. Of een gesprek met je plannen. We kijken dan samen met jou of we een oplossing kunnen vinden voor jouw bezwaar. Soms leggen we ons besluit opnieuw uit of passen we hem aan. Je mag altijd vragen om een formele afhandeling van jouw bezwaar.

De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie behandelt jouw bezwaar. Deze commissie heeft een voorzitter en leden, die niet voor de gemeente Veenendaal werken. Zij geven advies aan de gemeente over de beslissing op jouw bezwaar. 

Bij een formele afhandeling nodigt de commissie je uit om jouw bezwaar uit te leggen. Dit gebeurt tijdens een hoorzitting. Voor die hoorzitting nodigt de commissie ook de gemeente uit. De commissie kan ook andere mensen uitnodigen die te maken hebben met het bezwaar. Je mag een advocaat of andere (juridische) hulp meenemen naar de hoorzitting.

Tijdens de hoorzitting stelt de commissie vragen aan alle partijen. Na de hoorzitting geeft de commissie het advies aan de gemeente. De commissie neemt dus geen besluit. Het besluit op jouw bezwaar neemt de gemeente (het college, de burgemeester of de gemeenteraad). Bij de beslissing op je bezwaar ontvang je het advies van de commissie. Ook krijg je een verslag van de hoorzitting.

Informatie: Let op: de gemeente mag een ander besluit nemen dan in het advies staat. In dat geval moeten ze uitleggen waarom ze het advies niet overnemen.

Afhandelingstermijn formele afhandeling

De bezwaartermijn is 6 weken. Bij een formele afhandeling heeft de gemeente 12 weken de tijd om een beslissing te nemen. Is er meer tijd nodig om een beslissing te nemen? Dan mag de gemeente voor één keer verlengen met 6 extra weken. Het kan dus maximaal 18 weken duren voordat je een beslissing krijgt.

Er zijn twee bezwaarschriftencommissies. De bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid, die bezwaren tegen besluiten zoals bijstandsuitkeringen en Wmo behandelt. De algemene bezwaarschriftencommissie behandelt alle andere bezwaren.

De commissies bestaan uit een groep mensen die kennis hebben van de wetten waarover jouw bezwaar gaat. Deze mensen werken niet voor de gemeente.

Wanneer je jouw bezwaar mag komen uitleggen bij de commissie, dan gebeurt dat op een hoorzitting. Bij de hoorzitting nodigen ze alle betrokken partijen uit.

De hoorzittingen van de bezwaarschriftencommissie sociale zaken zijn niet openbaar. Dat komt omdat het gaat om privézaken. Meestal zijn deze hoorzittingen digitaal.

De hoorzittingen van de algemene bezwaarschriftencommissie zijn voor iedereen openbaar. De voorzitter kan besluiten dat een hoorzitting niet openbaar is vanwege de besproken onderwerpen.

Wanneer zijn de hoorzittingen van de algemene bezwaarschriftencommissie?

  • Maandag 26 mei 2025
    • 19.00 uur: Bezwaarschrift tegen een afgewezen woonurgentieverklaring.
    • 19.30 uur: Bezwaarschriften van bewoners tegen het besluit van een verleende omgevingsvergunning voor de bouw van een appartementencomplex aan de Lange Dreef.

Hou er rekening mee dat de agenda van de bezwaarschriftencommissie nog kan veranderen.

  • Maandag 16 juni 2025
  • Maandag 7 juli 2025
  • Maandag 28 juli 2025
  • Maandag 1 september 2025
  • Maandag 22 september 2025
  • Maandag 13 oktober 2025
  • Maandag 10 november 2025
  • Maandag 1 december 2025
  • Maandag 22 december 2025

Voorlopige voorziening aanvragen

Heb je bezwaar gemaakt tegen een besluit van de gemeente? Het besluit blijft gelden terwijl we je bezwaar behandelen. Wil je dat een besluit tijdelijk niet geldt? Doe dan een verzoek bij de ‘voorzieningenrechter’ van de rechtbank. Dit verzoek noemen we een voorlopige voorziening.(Verwijst naar een externe website)

Bezwaar maken tegen belastingaanslag

Ben je het niet eens met jouw belastingaanslag, WOZ-waarde of andere kosten? Maak dan gratis bezwaar via GBLT. GBLT regelt de belastingen voor de gemeente Veenendaal. Lees op www.gblt.nl/bezwaar(Verwijst naar een externe website) hoe je bezwaar kunt maken.

In beroep gaan

In beroep gaan betekent dat je het niet eens bent met een besluit en vraagt om een nieuwe beoordeling. Als de gemeente jouw bezwaar afwijst, kun je binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechtbank(Verwijst naar een externe website) in Utrecht.