Maatschappelijk werk
Iedereen heeft weleens een probleem. Vaak lossen mensen die zelf op, samen met partner, ouders, kinderen, familie, vrienden, kennissen, buren of instanties. Maar soms lukt dat niet. Dan kunnen zij hulp vragen aan maatschappelijk werk Veenendaal.
Het kan soms prettig zijn om met een maatschappelijk werker te praten. Deze persoon is opgeleid om te helpen bij problemen. Alles wat je vertelt blijft tussen jou en de maatschappelijk werker. De hulp is gratis.
Een maatschappelijk werker kan jou helpen bij problemen
- in het contact met anderen, zoals bijvoorbeeld je partner, kinderen, ouders, huisgenoten en buren
- na een heftige gebeurtenis, zoals overlijden, scheiding, ziekte of verlies van werk
- na seksueel geweld, zoals verkrachting, aanranding of incest
- met eenzaamheid
- met instanties
- met wonen, zoals dakloos zijn of een andere woning zoeken na huiselijk geweld
Ze kunnen je ook helpen als je vragen hebt over
- je eigen functioneren
- regelingen, uitkeringen, wetgeving en financiën
Luisteren en adviseren
Ze luisteren naar je en geven advies over hoe om te gaan met problemen.
Praktische hulp
Ze helpen je bijvoorbeeld met het invullen van formulieren, aanvragen van uitkeringen of andere regelingen.
Doorverwijzen
Als het nodig is, verwijzen ze je door naar andere hulpverleners of instanties. Bijvoorbeeld psychologen, de GGD of juridische hulp.
Begeleiding en coaching
Ze leren je hoe je beter om kunt gaan met problemen. En hoe je ze zelf kunt oplossen.
Aanmelden voor maatschappelijk werk
Neem contact op met Veens Welzijn. Je kunt ze bellen van maandag t/m vrijdag op telefoonnummer (0318) 791 050(Verwijst naar een telefoonnummer). Of mailen via info@veens-welzijn.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Of ga langs bij één van de Veens Informatiepunten. De locaties en openingstijden vind je op de website van Veens Welzijn(Verwijst naar een externe website).
Je kunt ook een Wmo-melding doen.
Veens Welzijn
Meedoen in de samenleving is niet voor iedereen even makkelijk. Veens Welzijn helpt daarbij. Dit doen ze door bijvoorbeeld:
- Zichtbaar te zijn in en om ontmoetingslocaties
- Inwoners in hun de kracht zetten door hun talenten te ontdekken en in te zetten
- Aanbieden van activiteiten
- Stimuleren van bewonersinitiatieven
- Antwoord te geven op vragen van inwoners