Woonurgentie

Als je dringend een andere woning nodig hebt, kan het zijn dat je aan de voorwaarden voldoet om woonurgentie te krijgen. Met woonurgentie krijg je voorrang op andere woningzoekenden op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. Je moet woonurgentie aanvragen bij de gemeente. Het aantal woningen is beperkt. Je kunt alleen urgentie krijgen als er echt geen andere oplossing is. 

Je hebt een woonprobleem dat je niet zelf hebt veroorzaakt, maar dat wel snel moet worden opgelost. Je hebt er alles aan gedaan om dit probleem zelf op te lossen. Ook moet je aan deze voorwaarden voldoen.  

  • Je bent 18 jaar of ouder
  • Je staat minimaal twee jaar ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Veenendaal. Of je hebt in de afgelopen tien jaar minimaal 6 jaar achter elkaar ingeschreven gestaan in Veenendaal
  • Je staat ingeschreven voor sociale huurwoningen op Huiswaarts.nu

Je kunt geen woonurgentie krijgen in de volgende situaties:  

  • Je wordt (misschien) dakloos door eigen schuld
  • Je krijgt gezinsuitbreiding/gezinshereniging
  • Je woning is te klein
  • Je hebt overlast van je buren of je hebt ruzie met hen
  • Je hebt een (huur)schuld bij je woningcorporatie
  • Je hebt problemen met je familie 
  • Je komt terug uit het buitenland
  • Je hebt onregelmatige werktijden en woont ver van je werk
  • Je verlaat vrijwillig een woning
  • Je vindt dat je te lang moet wachten op een woning via Huiswaarts.nu
  • Je komt uit de gevangenis
  • Je hebt illegaal in een huis gewoond
  • Je woning heeft dringend onderhoud nodig  

Woonurgentie aanvragen kost € 53. Ook als je geen urgentie krijgt, moet je deze kosten betalen. Als je twijfelt of je urgentie kunt aanvragen, kun je een e-mail sturen naar woonurgentie@veenendaal.nl(Verwijst naar een e-mailadres).   

Inwoners met een laag inkomen kunnen hun Doe mee-budget(Verwijst naar een externe website) van de Veenendaalpas gebruiken voor een aanvraag woonurgentie. 

  • Als je woonurgentie krijgt, houden we geen rekening met jouw wensen voor een woning.
  • We bieden je een woning aan met de kortste wachttijd die bij jouw situatie past. Dit is meestal een appartement.
  • Weiger je de aangeboden woning? Dan kunnen we je woonurgentie terugnemen.   

Om woonurgentie te krijgen gelden strenge regels. Maak je geen of weinig kans? Dan kunnen deze tips je misschien helpen bij het vinden van een andere woning: 

  • Noodopvang voor als je dakloos bent  
    Bel met de gemeente Ede om je aan te melden via (0318) 14 03 18(Verwijst naar een telefoonnummer). Of ga naar het Werkplein Regio FoodValley, Raadhuisplein 1, Ede. Vrije inloop van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. ’s Middags alleen op afspraak.
  • Bij geweld of mishandeling direct hulp van Veilig Thuis 

Bij ouderenmishandeling, kindermishandeling of ander huiselijk geweld is het belangrijk dat je direct hulp inschakelt. Bel hiervoor naar Veilig Thuis, telefoon 0800 2000(Verwijst naar een telefoonnummer).(Verwijst naar een telefoonnummer)  

Je kunt voor jezelf bellen, maar ook als je je zorgen maakt om iemand in je omgeving.  Veilig Thuis(Verwijst naar een externe website) is alle dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar. 

Heb jij een vraag over woonurgentie?

Je kunt vragen stellen via woonurgentie@veenendaal.nl(Verwijst naar een e-mailadres)

  • Om je vraag goed en snel te kunnen beantwoorden, vragen we je om je adres, postcode en telefoonnummer in de e-mail te zetten. Ook horen we graag of je wilt bellen met één van onze medewerkers. Bijvoorbeeld om te bespreken hoeveel kans je maakt op woonurgentie.
  • We proberen vragen zo snel mogelijk te beantwoorden, meestal binnen een week.
  • Als we je vraag beter mondeling kunnen beantwoorden, nemen wij telefonisch contact met je op. 
Vraag woonurgentie aan (Verwijst naar een externe website)