Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Moet jouw auto dichtbij het adres staan waar je naartoe gaat, omdat je bijvoorbeeld heel moeilijk loopt? Vraag dan een gehandicapten parkeerkaart aan. Dan heb je toestemming om op gehandicaptenparkeerplaatsen te parkeren.
Wat heb je nodig voor de aanvraag?
Houd de volgende gegevens bij de hand:
- Jouw DigiD(Verwijst naar een externe website) om in te loggen
- Gegevens van jouw huisarts/medisch specialist
- Gegevens van jouw oude kaart, als je de kaart wilt verlengen
Wanneer kan je de parkeerkaart krijgen?
- Je hebt in ieder geval een half jaar een loopprobleem. Bij een eenvoudige botbreuk krijg je geen parkeerkaart
- Je kan niet meer dan 100 meter lopen. Ook niet met hulp van je loophulpmiddelen (zoals een stok, rollator of prothese)
Vraag je een parkeerkaart voor een passagier aan, dan is er een extra voorwaarde:
- De bestuurder van de auto moet steeds bij jou blijven en kan je niet alleen laten om de auto weg te zetten
Ben je rolstoefafhankelijk?
- Je kan ook een gehandicaptenparkeerkaart krijgen als bestuurder of passagier als je volledig rolstoelgebonden bent. Dat betekent dat je altijd afhankelijk bent van een rolstoel en geen stap kunt zetten
Er zijn verschillende soorten parkeerkaarten:
- Bestuurderskaart: als je zelf een auto of brommobiel bestuurt
- Passagierskaart: als je meereist
- Instellingskaart: voor het vervoer van mensen die bijvoorbeeld in een verpleeghuis wonen
- Plaats de gehandicaptenparkeerkaart achter je voorruit zodat iedereen hem van buiten goed kan zien
- Je mag parkeren op plekken die voor gehandicapten gereserveerd zijn
- Je mag op wegen met een parkeerverbod maximaal drie uur parkeren. Gebruik je parkeerschijf en zet de aankomsttijd erop
- Je mag op woonerven buiten de vakken maximaal drie uur parkeren. Gebruik ook hier je parkeerschijf met aankomsttijd
- Je mag onbeperkt parkeren langs straten waar een parkeerschijf nodig is
- Je hoeft niet te betalen op betaalde parkeerplekken langs de straat
- Je mag gratis parkeren in de parkeergarages Arie van Hensbergen, Tricotage en Gemeentehuis. Er zijn speciale gehandicaptenparkeerplaatsen beschikbaar
Bij de eerste keer dat je een parkeerkaart aanvraagt, bekijkt een dokter jouw handicap of aandoening. Bij het verlengen van de kaart is geen medisch onderzoek nodig, behalve als er iets is veranderd in jouw aandoening.
- Wij sturen jou een brief met de afspraakgegevens voor het onderzoek bij de dokter
- De dokter onderzoekt jou tijdens het spreekuur in het gemeentehuis. Deze dokter werkt niet voor de gemeente, geeft een onafhankelijk advies en mag ons niets vertellen over jouw aandoening (dat heet medisch beroepsgeheim)
- De dokter die jou onderzoekt kijkt naar jouw (loop)beperking en hoe ver je kunt lopen
- De dokter geeft advies aan ons of je een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt
- Wij beoordelen jouw aanvraag op basis van dit advies
- Je ontvangt een brief met de beslissing
Wij hebben maximaal 8 weken nodig om jouw aanvraag te beoordelen.
Kosten van de gehandicaptenparkeerkaart
Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost geld. Krijg je de kaart niet? Dan moet je toch betalen voor de aanvraag.
Vraag je voor de eerste keer een gehandicaptenparkeerkaart aan? Dan moet een dokter je altijd keuren. Soms moet je ook gekeurd worden als je de kaart wilt verlengen. Als je gekeurd moet worden, kost de aanvraag meer.
Krijg je een uitnodiging voor een afspraak met de keuringsdokter? Dan is het belangrijk dat je naar de afspraak gaat. Kun je niet komen? Zeg de afspraak dan op tijd af. Uiterlijk 24 uur van tevoren. Zeg je te laat af? Dan kun je een boete krijgen van € 250.
Soort aanvraag | Kosten |
---|---|
Eerste aanvraag (met medische keuring) | € 204 |
Verlengen kaart (met medische keuring) | € 204 |
Verlengen kaart (zonder medische keuring) | € 70 |
Vervangende kaart | € 70 |
Boete (niet verschijnen op het spreekuur van de dokter) | € 250 |
De kaart ophalen in het gemeentehuis
Als jouw gehandicaptenparkeerkaart klaar is, kan je de kaart ophalen in het gemeentehuis. Dit kan alleen op afspraak. Je maakt deze afspraak bij het Wmo-loket.
- Bel daarvoor naar (0318) 538 519(Verwijst naar een telefoonnummer)
Zij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
Afspraak annuleren
Lukt het je niet om bij de ingeplande afspraak aanwezig te zijn? Dan moet je de afspraak annuleren. Heb je de afspraak telefonisch gemaakt? Dan kan je de afspraak ook alleen telefonisch annuleren. Heb je de afspraak via de website gemaakt? Dan heb je een bevestigingsmail ontvangen waarin je de afspraak kunt annuleren.