Woonurgentie aanvragen

Als u in een noodsituatie zit en dringend een ander huis nodig hebt, kunt u woonurgentie aanvragen. U krijgt dan voorrang bij het zoeken naar een huurhuis.

Digitaal Woonurgentie aanvragen

Benodigde gegevens woonurgentie

U heeft in elk geval de volgende gegevens nodig:

Soms heeft u ook de volgende gegevens of documenten nodig:

  • Contactpersoon die voor u de aanvraag indient
  • Huisarts/specialist
  • Huurcontract (beschikking rechtbank bij claim van de woning)
  • Convenant, samenlevingscontract, ouderschapsplan, vaststellingsovereenkomst (pdf, 90 KB)
  • Financieel overzicht van uw situatie.
Kosten Woonurgentie
Urgentie aanvragen Kosten
In behandeling nemen van de aanvraag € 50

De urgentiecommissie beoordeelt uw aanvraag in stappen

  • Via een brief laten we u weten wanneer we uw aanvraag in behandeling nemen en vragen we u de behandelingskosten te betalen
  • De secretaris van de urgentiecommissie bekijkt, eventueel in overleg met de woningcorporatie, op welke huurhuizen u heeft gereageerd
  • De secretaris beoordeelt uw aanvraag en schakelt soms een onafhankelijk adviesbureau in als er sprake is van sociale en/of medische urgentie
  • Binnen 2 weken na de vergadering van de commissie stuurt de secretaris een brief. Daarin staat of u woonurgentie krijgt.

Als we bepaalde gegevens missen, krijgt u 30 dagen de tijd om het alsnog in te sturen. Pas daarna beoordeelt de urgentiecommissie uw aanvraag.