Inspiratieverhalen van ondernemers
Veel ondernemers vertellen graag over hun ervaringen na en tijdens het starten van hun onderneming. Lees hun verhalen hieronder.

Mijn naam is Sjoerd Perfors, een 40-jarige ondernemer uit Veenendaal. Mijn achtergrond ligt in de informatica, een vakgebied dat altijd mijn interesse had. Na een korte gewerkt te hebben bij een IT-bedrijf besloot ik in 2009 een bedrijf op te richten. Dat deed ik samen met mijn zakelijk partner Jorn. In de avonden werkten we aan ons bedrijf. Nu, vijftien jaar later, is Flitsmeister uitgegroeid tot een onderneming met 34 medewerkers. Iedereen werkt vanuit ons kantoor in Veenendaal.
Voor mij is er niet één moment te noemen waarop ik besloot om ondernemer te worden. Het was eerder een natuurlijke ontwikkeling. We botsten tegen een probleem aan: geflitst worden in het verkeer. Dat bracht ons tot een gaaf idee, iets wat we wilden creëren omdat we geloofden dat het anderen zou kunnen helpen. Ons doel was nooit puur commercieel. Voor ons ging het vooral om het verbeteren van bestaande oplossingen op de markt. We zagen deze kans, we staken er energie in en bouwden het verder uit.
De Weg naar Succes
Onze reis begon met het oplossen van een probleem dat we zelf hebben ervaren: geflitst worden in het verkeer. Dit idee evolueerde naar een verkeersveiligheidsapp die positiviteit in de samenleving brengt door ongelukken en files te verminderen. Uiteraard is ondernemen meer dan alleen een idee. Je hebt een goede motivatie nodig. Mijn motivatie was altijd een leuk team vormen en een grote impact maken. We geloofden dat we iets groots konden bereiken en stopten er veel tijd in om dat te bereiken.
Fijne cultuur van Veenendaal
Veenendaal heeft een fijne cultuur en een open houding die ik erg waardeer. Het is een aantrekkelijke plek om talent van buitenaf aan te trekken. Met een fijne ligging in de Food Valley hoeven we niet te concurreren met grote bedrijven zoals in Amsterdam. Ook zijn er drie goede scholen in de buurt in Ede, Arnhem en Utrecht. Dit biedt ons een vaste stroom van jonge talenten. Veel mensen die de drukte van de Randstad willen vermijden, vinden hier een prettige werkplek met goede bereikbaarheid.
Wie in Veenendaal een onderneming start krijgt ook snel contact met de gemeente. Onze samenwerking met Gemeente Veenendaal begon toen we besloten te verhuizen. Ze hebben ons toen geholpen met het vinden van ons huidige gebouw waarin ons bedrijf nu zit. Ook waardeer ik hun actieve rol op het bedrijventerrein. De open houding van de gemeente en hun bereidheid om met ondernemers te praten vind ik heel prettig.
Tips en Lessen voor Startende Ondernemers
Mijn belangrijkste advies voor nieuwe ondernemers is om iets op te zetten waar je zelf echt blij van wordt. Probeer het gewoon, ga van start en test je ideeën in de praktijk in plaats van er te lang over na te denken. Een goede motivatie is om iets tofs neer te zetten dat anderen gelukkig maakt.
Een goede les die ik heb geleerd, is dat je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen. Samenwerken is de sleutel tot succes. Je komt veel verder met een goede partner die jouw kijk op het idee deelt. Zorg voor een goede verdeling tussen technische en zakelijke vaardigheden binnen je team. Dat is enorm belangrijk. Met deze ervaringen en adviezen hoop ik startende ondernemers te kunnen inspireren. Jaag je dromen na en bouw iets moois op waar je trots op kunt zijn.

Mijn naam is Mauri, ik ben 26 jaar oud en heb al zes jaar ervaring in het ondernemerschap. Op mijn twintigste kocht ik mijn eerste salon in Leusden, die ik 2,5 jaar heb gerund. Al snel besefte ik dat ik iets groters wilde en verhuisde naar Utrecht. Hier opende ik een kapperssalon in Hoog Catharijne. Hoewel de locatie groot was en ik hier veel leerde, miste ik het persoonlijke contact met mijn klanten doordat ik veel personeel had.
Na enige tijd ben ik in Rhenen gaan wonen. Toen er een pand vrij kwam in Veenendaal, zag ik dit als de perfecte kans om iets eigens op te starten met goede merken. Veenendaal bleek een fantastische plek, want het centrum wordt steeds uitgebreid en de ondernemers kennen elkaar goed. Hoewel ik niet echt hulp nodig heb gehad van de gemeente, word ik wel gezien als ondernemer. Dat is fijn. De wethouder is zelfs al eens langs geweest, ondanks dat ik er nog maar vijf maanden zit. Veenendaal is persoonlijker dan Utrecht, het is dichtbij waar ik woon, heeft een fijne ligging en biedt veel vernieuwingen voor ondernemers.
De keuze voor ondernemerschap
Toen ik al een salon leidde, besefte ik dat ik mijn eigen ideeën wilde uitvoeren. Ik genoot van het opleiden van personeel en had weinig zaken waar ik voor moest zorgen, omdat ik nog thuis woonde. Ondernemen trok mij aan door het leidinggeven aan personeel en het blijven verbeteren van het bedrijf. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuzes. Hoewel Utrecht niet mijn eindbestemming was, heb ik er veel geleerd. Mijn advies is om niet bang te zijn voor wat er komt en gewoon te doen. Fouten maken hoort erbij en helpt je te groeien.
Waarom geduld belangrijk is
Mijn reis begon met het schrijven van een bedrijfsplan en het starten als franchisenemer. Dit houdt in dat je een kapperssalon start die al meerdere vestigingen ergens anders heeft. Dankzij het bedrijfsplan kreeg ik een lening en kon ik mijn businessidee op papier zetten. Het is belangrijk om als ondernemer niet bang te zijn voor leningen. Probeer niet te veel beren op de weg te zien.
Het ondernemen bevalt me geweldig. Het is heerlijk om alles in eigen hand te hebben. De eerste twee maanden waren rustig, toen maakte ik me wel zorgen. Er waren nog niet zoveel klanten als ik had gehoopt en de inkomsten vielen ook nog tegen. Je moet geen bedrijf starten met de verwachting direct winst te maken. Als je in het eerste jaar al een beetje winst maakt, is dat fantastisch. Om inwoners te bereiken richtten we ons tot social media en mond-tot-mondreclame. Geduld wordt beloond. We werden steeds bekender en ons klanten namen toe. De afgelopen maanden zijn beter gegaan dan verwacht, onder andere dankzij de fijne plek waar onze salon ligt.
Uitdagingen en lessen van ondernemerschap
Wat ik het allerleukst vind aan ondernemen is de uitdaging. Elke keer weer op zoek naar nieuwe manieren om te verbeteren. De belangrijkste les die ik heb geleerd tijdens het ondernemen is om altijd je gevoel te volgen. Je moet gewoon doén. Ik hoop dat mijn verhaal startende ondernemers inspireert om hun eigen weg te vinden en hun unieke idee om te zetten in een onderneming. Blijf trouw aan jezelf, leer van je fouten, en geniet van de reis! Ondernemerschap gaat niet alleen om het eindresultaat, maar vooral om de ervaringen en groei die je onderweg meemaakt.

Mijn naam is Katinka Bunt, en 3,5 jaar geleden heb ik samen met Peter Bergboer Studio Brouwersgracht opgericht. Peter werkt al bijna 20 jaar als architect, en samen hebben we een ontwerpstudio geopend. Wij kregen vaak de vraag van onze klanten om onze ontwerpen te zien. Hierdoor raakten we geïnspireerd. Dit leidde tot de opening van onze woonstudio. Het loopt nu echt supergoed, en mensen geven ons hun vertrouwen.
Wij hebben natuurlijk ook wat beginnersfouten gemaakt. Zo hebben we bijvoorbeeld eens een product aangeboden bij een andere leverancier dan gebruikelijk. Helaas beseften we toen niet dat de prijs exclusief BTW was. Dat is een klassieke fout voor inclusief of exclusief BTW. Ook hebben we meubels verkocht terwijl de inkoopkorting niet meer geldig was. Zulke fouten hebben ons geleerd hoe belangrijk het is om de keten goed te begrijpen en met aandacht voor detail te werken.
Het verruilen van zekerheid voor avontuur
Na 23 jaar in loondienst te hebben gewerkt, begon ik te voelen dat ik iets anders wilde doen. Vijf jaar lang speelde dat idee in mijn hoofd, maar ik wist niet precies wat. Toen Peter de vraag kreeg over interieurontwerp, sprak dat iets in mij aan. Ik wilde iets nieuws doen en besloot een businessplan te schrijven. Ik wilde niet zomaar mijn goede salaris inleveren zonder een duidelijke richting. Eerst volgde ik een opleiding en heb ik een financiële buffer opgebouwd. Toen nam ik ontslag en stapte in de ontwerpstudio. Het feit dat ik op een rijdende trein stapte, heeft me enorm geholpen. Houd er in het begin rekening mee dat het even duurt voordat een bedrijf echt begint te draaien en een goed inkomen oplevert.
Onderzoek doen
Bij de opening van onze woonstudio hebben we eerst goed nagedacht en marktonderzoek gedaan. De plek was enorm belangrijk voor ons succes. Toen er een gebouw beschikbaar kwam in Veenendaal, kwamen onze plannen in de versnelling. We maakten een duidelijke aanpak en rekenden alles goed door voordat we echt tot actie overgingen.
We kozen speciaal voor Veenendaal door de persoonlijke sfeer en de mogelijkheden van het centrumgebied. Door de vele ontwikkelingen in het centrum maakt het een aantrekkelijke plek voor onze woonstudio. Het centrum van Veenendaal biedt ons de mogelijkheid om laagdrempelig te zijn en veel klanten te inspireren. De gemeente doet er veel aan om het centrum levendig te houden, wat ons enorm helpt.
De ervaringen van ondernemerschap
Ondernemen bevalt me geweldig, ik heb geen seconde spijt van mijn keuze. Het leukste aan ondernemen vind ik dat je alles zelf mag beslissen. Ik kwam uit een internationale organisatie waar we veel moesten vergaderen over geld en beslissingen. Nu kan ik zelf aan de knoppen draaien en ben ik helemaal verantwoordelijk voor het succes. Ondernemen is hard werken, vaak harder dan in loondienst, maar dat heeft juist ook zijn mooie kanten.
De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat er te weinig uren in een dag zitten en dat het onmogelijk is om geen hobbels op de weg tegen te komen. Je leert van je fouten en moet flexibel zijn. Dat is bij ons bijvoorbeeld het geval met de leveranciers van de ontwerpen. Ook hier is het belangrijk om genoeg financiële ruimte te hebben om onverwachte pech op te vangen.
Samenwerking met de gemeente
De gemeente Veenendaal heeft ons goed geholpen. We informeerden bij de gemeente over onze ideeën met het gebouw en kregen snel de benodigde informatie. Dit gaf ons het vertrouwen om door te gaan. De gemeente Veenendaal is nauw betrokken en werkt snel mee bij het aanvragen van tekeningen voor onze klanten.
Met deze ervaringen en inzichten hoop ik startende ondernemers te inspireren om hun eigen pad te vinden, risico's te durven nemen en door te zetten, zelfs als het moeilijk wordt. Ondernemerschap is een reis vol uitdagingen, maar ook vol beloningen.

Mijn naam is Nina Schipper, ik ben 25 jaar oud en ongeveer drie jaar geleden begonnen met een webshop voor lingerie. Deze passie voor lingerie ontstond al toen ik heel jong was en is alleen nog maar gegroeid toen ik tijdens mijn studie Fashion Business ben gaan werken bij een lingeriewinkel in Veenendaal. Net na de lancering van mijn webshop merkte ik dat veel klanten aan mij vroegen of er een mogelijkheid was om langs te komen en om de lingerie bij mij in het magazijn te komen passen. Toen ontstond bij mij het idee om een winkel te openen. Een grote winkel vullen met voorraad vond ik nog spannend. Ik besloot daarom om te starten in een shop-in-shop om te zien of het de juiste keuze was. Hierbij zit je met verschillende ondernemers in één winkelpand. Na negen maanden merkte ik dat het een stap was in de juiste richting, maar door gebrek aan privacy voor de klanten en ruimte voor alle mooie spullen ben ik gaan kijken voor een échte winkel. Inmiddels heb ik mijn eigen winkel geopend in Rhenen en zit ik daar nu meer dan één jaar.
Drang om te Ondernemen
Na ongeveer twee jaar in loondienst gewerkt te hebben, kwam ik erachter dat ik sommige dingen anders wilde aanpakken. Mijn ouders zijn ook ondernemers en ik vond hun enthousiasme en passie erg inspirerend. Ook besefte ik mij heel goed wat het avontuur van ondernemerschap betekent: je moet altijd ‘aan’ staan. Toch wonnen de voordelen van dat ene grote nadeel. Het leek mij geweldig om zelf te bepalen wat ik doe en met wie ik werk. Die vrijheid trok mij enorm aan en zette mij aan het denken over mijn eigen toekomst.
De Eerste Stappen naar Succes
Om te starten met mijn eigen onderneming, deed ik uitgebreid marktonderzoek en bekeek ik andere webshops om te zien welke merken werden aangeboden en wat nog niet. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat er voor grotere cupmaten vaak alleen maar oma-achtige bh’s beschikbaar waren. Ik vond een merk dat prachtige lingerie voor grotere maten maakte. Dit merk heb ik benaderd en ik ontdekte al snel dat er ook een markt was voor mooie bh’s voor kleine cupmaten. Naast mijn werk bij mijn vader in het bedrijf, bouwde ik mijn webshop verder uit. Een vriendin die wist dat ik bezig was met plannen voor een eigen winkel belde mij toen met de mogelijkheid voor een plekje in een shop-in-shop. Deze kans greep ik aan om meer ervaring op te doen en klanten persoonlijk te spreken.
Groei en de Lessen van Ondernemerschap
Ondernemen bevalt mij erg goed. Sinds 1 april 2024 werk ik fulltime aan mijn eigen bedrijf. Vanaf dat moment is het echt gaan groeien. Soms denk ik nog wel dat het makkelijker zou zijn om in loondienst te werken, maar uiteindelijk is het ondernemen wat mij echt gelukkig maakt. Ik heb vorig jaar zelfs mijn eigen collectie gelanceerd. Dat vind ik geweldig! Het leukste aan ondernemen is dat je echt aan iets bouwt en direct de resultaten ziet van je harde werk. Je ziet het resultaat van je werk, zowel in goede als in mindere tijden. Soms is het lastig dat externe factoren effect hebben op je onderneming. Denk aan het weer of afgesloten straten, maar dat hoort erbij. Gelukkig kan ik altijd sparren met mijn ouders.
De belangrijkste les die ik heb geleerd, is om dicht bij mijzelf te blijven. Een goed voorbeeld hiervan is dat bij het inkopen van producten, verkopers proberen je over te halen om veel af te nemen. Laat je niet leiden door slimme trucjes van verkopers. Ik vind het belangrijk om trouw te blijven aan wat ik mooi vind en wat mijn klanten verwachten.
De gemeente en de toekomst
Ik ben ambassadeur van Rhenen, wat ik de gezelligste winkelstad vind. Het is bijvoorbeeld erg leuk om van oudere bezoekers te horen welke winkels er vroeger iin het winkelcentrum zaten. De drempel om even binnen te stappen is laag, wat zorgt voor een gezellige sfeer met veel diversiteit in klanten. Ik heb expres gekozen voor Rhenen omdat het schattige centrum en de persoonlijke benadering goed bij mijn merk passen. Heel kort overwoog ik een pop-up winkel in Amsterdam te openen. Toen realiseerde ik mij dat mijn succes juist komt, doordat ik mijn klanten al een beetje ken en uit de regio kom.
Mijn advies aan startende ondernemers is: "Je kan beter spijt hebben van iets wat je wel gedaan hebt, dan wat je niet hebt gedaan. Het is zonde als je denkt: was ik maar ooit begonnen, dan kun je het beter gewoon doen."

Zeven jaar geleden begon ik mijn reis bij PUUR! als vloerenlegger. Vanaf de vloer heb ik me opgewerkt tot mede-eigenaar, waarbij ik nu verantwoordelijk ben voor het zakelijke aspect van het bedrijf. Mijn ondernemersgeest zat er al vroeg in. Voordat ik PUUR! begon, had ik al een hoveniersbedrijf en na drie jaar in loondienst te hebben gewerkt, wist ik dat ik mijn eigen weg wilde inslaan. Op mijn achttiende begon ik voor mezelf en na mijn hoveniersbedrijf ben ik als ZZP’er bij PUUR! begonnen.
Pure drang om ondernemer te worden
Mijn drang om te ondernemen was altijd aanwezig. Ik was ambitieus, werkte hard, en maakte veel uren. Dat is wat me hielp om te groeien en mezelf verder te ontwikkelen binnen PUUR!. Ik geloof sterk in positiviteit en de wil om door te zetten, zelfs in uitdagende tijden. Mijn belangrijkste advies voor startende ondernemers is dan ook om gewoon te beginnen, ook al voel je onzekerheid. Blijf positief en zie het ondernemerschap als een spel waarin je jezelf steeds weer kunt uitdagen en verbeteren.
Lessen en Netwerk
Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd tijdens mijn ondernemersreis is dat ondernemerschap geen 9 tot 5 baan is. Zeker in het begin is het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn en veel uren te maken. Zodra je groeit en meer mensen aanneemt, kun je je werkuren anders indelen, maar de basis is hard werken en doorzetten. Daarnaast moet je een sterk netwerk hebben. Het stelt je in staat om samenwerkingen aan te gaan. Ook kun je zo met andere ondernemers oplossingen vinden die je verder helpen. Een goed netwerk kan zorgen voor veel werk en je bedrijf laten groeien.
Waarom Veenendaal?
Mijn zakelijk partner en ik kozen voor Veenendaal door de mogelijkheden die we zagen in de bouwsector daar. Veenendaal ligt centraal en de houding van de Veense bedrijven sprak ons aan. De gemeente werkte niet altijd mee bij het vinden van een geschikte hal. Toch heeft de sterke netwerkmentaliteit in Veenendaal ons geholpen om verder te komen. Voor elke ondernemer is het belangrijk om in je eigen kracht te geloven. Zet door, maar vergeet ook niet om af en toe oogkleppen op te zetten wanneer nodig. Vertrouw op jezelf en je team, en wees open voor wat er om je heen gebeurt.
Met deze ervaringen hoop ik startende ondernemers te inspireren dat je met kracht om door te zetten en de juiste houding je ondernemersdromen kunt waarmaken.

Johan van den Essenburg begon zijn carrière zoals velen als werknemer in loondienst. Toch was er altijd een ondernemersgeest op de achtergrond aanwezig. Tijdens jaren van hard werken en toewijding voor verschillende werkgevers, merkte Johan op dat de uitdagingen en de energie die hij vroeger uit zijn werk haalde, begonnen te vervagen. Toen zijn werkgever hem niet meer de kansen kon bieden die hij zocht, besloot Johan om een nieuwe weg in te slaan. Dit was het moment waarop hij besloot voor zichzelf te beginnen, zonder zekerheid. Wel met een besliste overtuiging dat hij iets kon opzetten dat groter was dan wat hij ooit had kunnen bedenken: Ingenious.
Pieken, dalen en doorgaan
De weg naar succes was voor Johan zeker niet makkelijk. Met pieken en dalen. Ook met vele teleurstellingen en wijze lessen. Hij bouwde zijn loopbaan en zijn bedrijven, Gebiedsontwikkelaar Ingenious Group en Erfgoedbeheerder Tomorrow, op met een begrip van het vermogen om door te gaan, ook al is het moeilijk. Ook heeft hij een visie dat het altijd beter kan. Voor Johan was het belangrijk om zijn doelstellingen na te jagen, maar ook om ze aan te passen wanneer dat nodig was. Zijn succes kwam niet van het volgen van het pad van anderen, maar door te geloven in eigen kracht.
Belangrijke lessen en waardevolle netwerken
In de loop van zijn ondernemersreis leerde Johan enkele belangrijke lessen die zijn succes mogelijk maakten. Voor hem was het belangrijk om altijd eerlijk te blijven en zijn afspraken na te komen. Hij ontdekte ook hoe belangrijk een goed netwerk is voor een bedrijf. Volgens Johan is een klein, sterk netwerk beter dan een groot netwerk. Een goed onderhouden netwerk is als een verlengstuk van je bedrijf en helpt om het succes te behouden.
Gemeente Veenendaal en de wil om terug te geven
Johan heeft zijn bedrijven gevestigd in Veenendaal, een keuze die ontstond door zijn diepe band met de stad. Als iemand die is geboren en opgegroeid in Veenendaal voelt hij zich nauw verbonden met de ondernemende geest die in de gemeente heerst. Hij heeft altijd steun gevoeld vanuit de gemeente, niet zozeer in middelen zoals geld, maar wel in vertrouwen en de kans om zichzelf en zijn onderneming te bewijzen. Johan is dankbaar voor wat hij heeft bereikt en staat open om zijn kennis en ervaring te delen met anderen. Hij moedigt iedereen met een goed idee aan om contact met hem op te nemen, omdat hij weet hoe belangrijk het is om een luisterend oor te hebben als je de sprong in het diepe waagt.
Met zijn verhaal hoopt Johan van den Essenburg andere ondernemers te inspireren om hun dromen na te jagen en de uitdagingen aan te gaan die daarbij komen kijken. Succes is volgens hem bereikbaar door in jezelf te geloven, trouw te blijven aan je waarden en de kracht van een sterk netwerk te benutten.

Mijn naam is Peter van Walsem. Ik ben geboren en getogen op het Bruïneplein en inmiddels al 41 jaar actief voor de winkeliersvereniging. Toen ik acht was, zat ik al bovenin de kerstboom om de lampjes op te hangen. Mijn vader zat vroeger al bij de winkeliersvereniging. Het is voor mij niet meer dan normaal dat je betrokken bent bij je winkeliersvereniging en bij je wijk.
Wijkwinkelcentra hebben een hele belangrijke functie en maken het verschil voor de bewoners van Veenendaal. Daar zit ook dat stukje sociaal in en de connectie met wat er speelt en leeft in de wijk. Het leuke van ondernemen in een wijkwinkelcentrum is dat je de mensen en hun achtergrond kent. Sommige klanten komen al langer in de winkel als dat ik oud ben.
Ogen en oren in de wijk
Als ik een oudere dame regelmatig in de winkel heb en ik constateer op een geven moment dat zij niet meer helemaal weet hoe ze thuis moet komen, dan doe ik daar wat mee. We zijn allemaal ogen en oren in de wijk en weten elkaar te vinden. Daar zit onze kracht. Dat vind ik niet meer dan normaal. Het gaat niet alleen maar om de centen.
Samen meedenken en invloed uitoefenen
We focussen ons als winkeliersvereniging vooral op bereikbaarheid, veiligheid en of het winkelcentrum er netjes bijligt. Het is heel belangrijk om als ondernemers met elkaar samen te werken op deze onderwerpen. Maar ook om de gezamenlijke belangen te behartigen richting de toekomst van de wijk. Vanuit een collectief kun je meedenken en invloed uitoefenen.
Bij het woord ‘samenwerken’ denk ik niet alleen aan de samenwerking met andere ondernemers binnen de winkeliersvereniging Bruïneplein. Ook de samenwerking met bijvoorbeeld de gemeente, de wijkmanager en Veens Welzijn, is waardevol.
Samen meer kracht
Bij onze winkeliersvereniging zijn 9 van de 16 ondernemers van het Bruïneplein aangesloten. Grootwinkelbedrijven zien er het nut niet van in. Dat is jammer. Wij hebben geen constructie zoals een BIZ (Bedrijven Investeringszone). Daardoor zijn ondernemers niet automatisch lid en betalen dus ook niet automatisch mee. Dat zou ik wel anders willen. Dan zouden we meer slagkracht hebben.
In praktijk komt het vaak op dezelfde mensen neer die de kar trekken binnen de winkeliersvereniging. Soms ben je er dan wel even klaar mee. Maar dan moet je, je gewoon weer even bij elkaar rapen en weer verder. Zo simpel werkt het ook.
Samenwerken en investeren in de toekomst
De meeste ondernemers zijn vooral in het hier en nu bezig: ik moet vandaag mijn boterham verdienen. Terwijl het juist belangrijk is om samen te werken en te investeren in de toekomst. Vele handen maken licht werk. Ik vind ook dat je er niet alleen van alles van moet vinden vanaf de zijlijn. Dan moet je ook een stukje verantwoordelijkheid pakken.

Mijn naam is Rijk van Manen. Ik ben eigenaar van horlogerie van Manen en penningmeester van Winkelstad Veenendaal. In mijn drukke winkel gaat veel tijd zitten, maar ik ben ook al jaren actief in verschillende ondernemerscollectieven. Ik woon, leef en werk al mijn hele leven in het centrum. Het is toch een soort van mijn kindje. Je wil het beste voor jouw stad. Daar wil ik mijn steentje aan bijdragen.
Een schoon en veilig Veenendaal
Het ontstaan van wat uiteindelijk St. BIZ Winkelstad Veenendaal zou worden heb ik van dichtbij meegemaakt. Ik ben bestuurslid (penningmeester) en lid van de werkgroep die zich inzet voor een schoon, heel en veilig centrum. St. Winkelstad is de motor in de binnenstad die partijen samenbrengt en tal van projecten en activiteiten initieert die bijdragen aan een levendig en aantrekkelijk centrum. Denk aan de feestverlichting in de winter, de bloembakken in de zomer, en activiteiten zoals de City run. Daarmee krijg je een bruisende stad en voorkom je leegloop zoals je in andere steden ziet.
Samenwerken is belangrijk
Het centrum is de huiskamer van de stad. Die moet je met elkaar samen gezellig maken en houden. Als je als ondernemers niet met elkaar samenwerkt, dan drijft het allemaal uit elkaar en wordt het nooit meer iets. Al jaren is het een uitdaging in de retail in de binnenstad. Winkels hebben samen met cultuur en horeca een hele belangrijke functie voor een binnenstad. Zij maken de sfeer en beleving, en trekken de mensen.
Door dik en dun
Juist in moeilijke tijden kan de samenwerking onder druk komen te staan. Terwijl het juist dan belangrijk is om samen op te trekken en ook verder vooruit te kijken naar hoe de binnenstad er over 20 tot 30 jaar uitziet. St. BIZ Winkelstad vertegenwoordigt de stem van de ondernemers hierin en werkt samen met de gemeente aan goede plannen en een visie waarmee we inspelen op de kansen en uitdagingen. Hoe meer ondernemers daarbij betrokken zijn, hoe beter.

Mijn naam is André de Koning. In 1996 startte ik mijn winkel CIGO Scheepjeshof en ik werd toen automatisch lid van winkeliersvereniging Scheepjeshof. In tegenstelling tot veel andere winkeliers werd ik ook actief binnen de vereniging. Dat is een kwestie van betrokkenheid en een stukje gemeenschapszin. Er werd gevraagd of er mensen waren die bestuurslid wilden worden. Ik had toen al een aantal vergaderingen bijgewoond en ben er zo gaandeweg ingerold.
Als winkeliers samenwerken en elkaar versterken
Ik vind het heel belangrijk dat we als winkeliers samenwerken en zaken gezamenlijk oppakken. Op die manier kun je met elkaar fatsoenlijk aan marketing doen en elkaar versterken. Met elkaar hebben we als Scheepjeshof een website en zijn we actief op sociale media. Verder organiseren we activiteiten zoals de boeken- en platenmarkt en hebben we een paar keer per jaar een puzzel in de Rijnpost. Maar we zijn vooral bekend om onze uitdeelactiviteiten. Zo delen we bijvoorbeeld met Sinterklaas een speculaasje uit. Op die manier kom je als winkelier directer met je klanten in contact, het draagt bij aan de herkenning van de Scheepjeshof en het vergroot de kans op een herhaalbezoek.
Samen sterker
Met elkaar staan we als vereniging ook sterk als collectief richting de vastgoedeigenaar. Die belangen zijn namelijk niet altijd hetzelfde. En we zijn een gesprekspartner naar buiten toe, bijvoorbeeld richting de gemeente. We zijn ook aangesloten bij BIZ St. Winkelstad waar alle partijen in de binnenstad bij elkaar samenkomen. In de loop der jaren is er in het centrum van Veenendaal een hoop opgebouwd dankzij samenwerking.
Vele handen maken licht werk
Dat betekent niet dat het allemaal voor niets komt. Ik zou graag meer ondernemers zien die een actieve rol pakken in de winkeliersvereniging. Vele handen maken licht werk. Nu komt er vaak veel op weinig mensen neer. Hoe dat komt? Mensen zitten er soms erg individualistisch in, terwijl het juist om het collectief gaat. Voor veel ondernemers is het lastig om over hun eigen drempel heen te kijken, omdat het vaak over zaken gaat waarvan het lijkt dat het ze niet raakt, maar het tegenovergestelde is waar.
Je hebt elkaar gewoon keihard nodig
Als winkelgebied moet je het samen doen. Je kunt niet meer als winkel denken dat je het wel alleen afkan. In je eentje ben je niets. Zeker na de opkomst van internet, de kredietcrisis en Corona staat de detailhandel zwaar onder druk. Je hebt elkaar gewoon keihard nodig om je te onderscheiden, om een bepaald niveau neer te zetten en om bepaalde services te bieden.

Mijn naam is Gerrit Valkenburg. Ik zit inmiddels in zijn tweede termijn als voorzitter van de Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV). Ik was toen al actief voor St. ICT Valley en werd benaderd door de toenmalige vicevoorzitter. Na bij een paar BOV bijeenkomsten en een bestuursvergadering te zijn geweest, ben ik als bestuurslid begonnen. Een aantal jaar later ben ik gevraagd om voorzitter te worden.
Het is belangrijk dat ondernemers samenwerken. Vroeger kon je de opgaven die op je afkwamen als ondernemer zelf wel fixen. Maar de meeste opgaven die nu op je afkomen kun je in je eentje niet fixen. Je hebt elkaar nodig. Denk aan netcongestie of circulair ondernemen of wat dan ook. Overheden komen met maatregelen die door het collectieve bedrijfsleven opgepakt moeten worden. Daarvoor is een groot en sterk ondernemerscollectief nodig.
Verbindende rol
De BOV is één van de grootste en meest actieve ondernemersverenigingen van Nederland. Dat komt onder meer doordat er een sterke constructie achter zit. Alle ondernemers op de bedrijventerreinen die zichtbaar reclame voeren, betalen mee en kunnen lid worden van de BOV.
De BOV verzorgt een aantal collectieve voorzieningen zoals beveiliging, behartigt de belangen van ondernemers en organiseert bijeenkomsten. Verder pakken zij een verbindende en actieve rol op thema’s die voor ondernemers belangrijk zijn. Door de jaren heen hebben we verschillende uitdagingen met elkaar aangepakt, denk aan de stikstofproblematiek en label C. Dat zijn ontwikkelingen en regelgeving waar we als BOV een antwoord op proberen te formuleren voor de groep.
We pakken zaken op die een gezamenlijk ondernemersbelang dienen en die normaalgesproken niet zomaar van de grond zouden komen. De cybersecurity monitor als antwoord op de toenemende cybercriminaliteit, is daar een mooi voorbeeld van. Zo’n collectieve aanpak op cybersecurity is uniek in Nederland èn in Europa.
Bijdragen aan de maatschappij
Een functie als voorzitter van de BOV kost een hoop tijd en energie. En dat komt allemaal bovenop al het werk voor het eigen bedrijf. Soms vraag ik me wel eens af waar ik het allemaal voor doe, want ik krijg er niks voor. Maar ik doe het vanuit passie voor mijn omgeving en vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Ik ben van mening dat als wij het als ondernemers in Veenendaal economisch goed hebben, dat Veenendaal het dan ook goed kan hebben en dat de mensen het er goed kunnen hebben. Het is voor mij dus een bijdrage aan de maatschappij vanuit een economische insteek.
Ik raad iedere ondernemer aan om actief te worden in een van de ondernemerscollectieven die Veenendaal rijk is. Het verrijkt je. Je hoort frisse ideeën uit andere hoeken of sectoren. Het is een manier om naar buiten toe goed georiënteerd te blijven. Daarnaast vind ik dat elke ondernemer op een gegeven moment ook de situatie moet creëren om iets te betekenen voor een ander. Dat kan allerlei vormen hebben, bijvoorbeeld iets betekenen voor de bedrijvengemeenschap.
Ondernemers die actief willen worden binnen de BOV zijn van harte welkom. Er zijn allerlei verschillende manieren om bij te dragen. Er is genoeg werk te doen.