Rechten persoonsgegevens
Jij hebt bepaalde rechten als het gaat om jouw persoonsgegevens. Je kunt vragen welke gegevens de gemeente van jou heeft. Ook kun je vragen om jouw gegevens aan te passen, te verwijderen of niet meer te gebruiken. Dit kun je online aanvragen.
Wat hebben we nodig?
Om je snel te helpen, willen we weten:
- Welke gegevens je wilt opvragen
- Voor welke dienst of welk product het was (bijvoorbeeld een paspoort aanvragen)
- In welke periode deze gegevens in onze systemen zijn gekomen
Je kunt alleen vragen om inzage in jouw eigen gegevens. Daarom lopen de aanvragen via DigiD. Als je geen gebruik kunt maken van de formulieren hieronder, kun je een afspraak maken via privacy@veenendaal.nl om je te identificeren.
Je kunt een verzoek indienen voor het wijzigen, verwijderen of (tijdelijk) niet gebruiken van jouw persoonsgegevens. Dit kan via een AVG-verzoek. Voor de aanvraag heb je DigiD nodig.
Wanneer doe je een verzoek?
Rechtzetten (rectificatie) van uw gegevens
Je kunt de gemeente vragen jouw gegevens te rectificeren (verbeteren) of aan te vullen als:
- Jouw gegevens niet kloppen
- Jouw gegevens niet compleet zijn
Verwijderen gegevens
Je kunt de gemeente vragen jouw gegevens te verwijderen als:
- Je vindt dat de gegevens niet belangrijk zijn voor het doel waarvoor de gemeente ze heeft verzameld
- De gemeente jouw gegevens in strijd met de wet gebruikt
Soms moeten wij gegevens van de wet bewaren. In dat geval kunnen we jouw gegevens niet verwijderen, bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een uitkering of subsidie.
Tijdelijk niet gebruiken gegevens
Je kunt de gemeente vragen jouw gegevens tijdelijk niet te gebruiken als:
- Je vindt dat wij onjuiste gegevens over jou gebruiken en wij dit moeten onderzoeken
- Wij jouw gegevens willen verwijderen, terwijl je wilt dat we ze bewaren of je ze nodig hebt
Stoppen gebruik gegevens
Je kunt de gemeente vragen te stoppen met het gebruik van jouw gegevens als er bijzondere omstandigheden zijn in jouw situatie. Beschrijf duidelijk wat die omstandigheden zijn.
Alle gegevens die over jou in de BRP staan (bijvoorbeeld jouw naam, geboortedatum en adres), kun je inzien via de website MijnOverheid.
BRP-gegevens aanpassen
Wilt je iets laten veranderen in de BRP? Neem dan contact op met de de gemeente via (0318) 538 538.
Hoe behandelen wij jouw verzoek?
Binnen een maand krijg je van de gemeente een brief met informatie over jouw verzoek. Als we meer tijd nodig hebben om jouw verzoek te behandelen, laten we dat ook binnen een maand weten.