Fraudemeldpunt

We willen ervoor zorgen dat ons (gemeenschaps)geld goed wordt besteed. Daarom nemen we maatregelen om misbruik te voorkomen en op te sporen. Op die manier houden we de kosten van onze dienstverlening betaalbaar. Als er toch sprake is van misbruik, dan pakken we dit aan. Op deze pagina lees je over de onderwerpen waar je melding van kunt maken en hoe je dit doet.

Wat doen we met jouw melding?

Als je denkt dat iemand in Veenendaal gemeenschapsgeld misbruikt of knoeit met gegevens? Geef dit dan aan ons door. We onderzoeken je melding als er duidelijke signalen zijn. Je mag de melding anoniem doen. Als je jouw gegevens wel doorgeeft, dan kunnen we je misschien vragen om meer informatie.

Denk je dat een inwoner van Veenendaal, Rhenen of Renswoude misbruik maakt van de uitkering. Of die uitkering eigenlijk niet verdient? Laat het ons weten. 

Wat zijn voorbeelden van uitkeringsfraude?

  • De persoon werkt zwart bij naast de uitkering
  • De woonsituatie anders is dan verteld.
  • De persoon heeft veel eigen geld
Naar pagina fraude uitkering melden

Twijfel je of de rekening van je zorgaanbieder wel klopt? Krijg jij of iemand anders die je kent niet de zorg waarvoor jullie betalen? Dan kan er sprake zijn van fraude Het kan bijvoorbeeld zijn dat de zorgverlener minder vaak komt dan afgesproken of dat iemand juist meer zorg aanvraagt dan dat diegene daadwerkelijk nodig heeft. Dit soort situaties kan je bij ons melden.

Wat zijn voorbeelden van zorgfraude?

Er zijn een aantal manieren waarop mensen oneerlijk kunnen handelen met zorg:

  1. Betalen voor zorg die niet is geleverd
  2. Zorg ontvangen van personeel dat niet geschikt is
  3. Meer betalen voor zorg dan eigenlijk ontvangen wordt
  4. Te veel zorg aanvragen dan nodig is
  5. Geld vragen voor zorg die al op een andere manier is betaald
  6. Doorgaan met zorg leveren en betalen, terwijl het eigenlijk niet meer nodig is
  7. Minder goede zorg leveren dan nodig is
  8. Slechte administratie bijhouden
  9. Oneerlijk zijn over de situatie om onterecht geld of zorg te krijgen
  10. Valse informatie geven of misbruik maken van DigiD
  11. De persoon die zorg nodig heeft, misbruikt de voorzieningen. Bijvoorbeeld door samen te wonen en dus geen huishoudelijke hulp nodig heeft. Of geld aan andere dingen uitgeeft dan aan zorg. Of in het buitenland woont.

Het meldingsformulier is in de maak. Binnenkort kan je de melding doorgeven.

Denk je dat er iemand anders op jouw adres staat ingeschreven die er niet hoort? Misschien krijg je post voor vorige bewoners, of iemand wil zich niet uitschrijven. Dan kan er sprake zijn van woonfraude. Om dit zeker te weten, kun je ons vragen een adresonderzoek te doen. Dit is gratis. 

Zie je dat er in een woning meer mensen wonen dan wettelijk is toegestaan? Of er wonen mensen in een bedrijfspand. Geef dit aan ons door en vraag een adresonderzoek aan. 

Naar pagina adressenonderzoek starten

Vermoed je andere soorten van fraude? Zoals fraude met subsidies, diensten, werken, leveringen of declaraties? Dan kan je dat bij ons melden.

Subsidiefraude is bijvoorbeeld wanneer mensen opzettelijk:

  1. Neppe, foute, of onvolledige informatie gebruiken om geld te krijgen dat ze niet verdienen
  2. Geld gebruiken voor dingen waar het eigenlijk niet voor bedoeld was

Het meldingsformulier is in de maak. Binnenkort kan je de melding doorgeven.