Fraude? Bewoner uitschrijven van uw adres
Wilt u dat iemand wordt uitgeschreven die niet meer op uw adres woont? Bijvoorbeeld omdat u denkt dat er sprake is van fraude, u steeds post krijgt voor oude bewoners of omdat iemand zich niet wil uitschrijven? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten.
- U heeft DigiD nodig om in te loggen
Wilt u langskomen in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak adresonderzoek. Neem een legitimatiebewijs mee naar de afspraak.
Zo gaat het adresonderzoek
- Een adresonderzoek begint met een controle in de Basisregistratie Personen (BRP). Op basis daarvan probeert de gemeente het nieuwe adres te achterhalen
- Vervolgens stuurt de gemeente een brief naar het oude en eventueel nieuwe adres met het verzoek om de verhuizing door te geven. Deze brief is ook een eerste stap om de persoon waar het om gaat, uit te schrijven uit de BRP. De brief (het voornemen) wordt gepubliceerd op de gemeentepagina in de Rijnpost
- Als er geen reactie komt op dit voornemen dan kan het zijn dat een medewerker van de gemeente op huisbezoek komt
- Als de gemeente geen adres kan achterhalen, volgt een beschikking. Daarna schrijft de gemeente de persoon waarnaar het onderzoek loopt uit de BRP en registreert hem of haar als 'vertrokken onbekend waarheen'. Dit besluit wordt gepubliceerd bij de bekendmakingen en op de website van overheid.nl.
Duur van het onderzoek en kosten
We streven ernaar een onderzoek binnen 10 weken af te handelen.
De gemeente stuurt u geen informatie over het onderzoek. Misschien krijgt u wel post voor de persoon die juist op uw adres moet worden uitgeschreven.
Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis.
Adresonderzoek naar u
Krijgt u post van de gemeente waarin staat dat u niet meer op een adres woont, terwijl dat wel zo is? Mail dan naar adresonderzoeken@veenendaal.nl of bel naar de gemeente en vraag naar team Adresonderzoeken.
Als u bent uitgeschreven uit de BRP en u wilt zich weer inschrijven, maakt u daarvoor eerst telefonisch een afspraak met team Burgerlijke stand van de gemeente via (0318) 538 538. U hoort dan welke documenten nodig zijn om u weer in te schrijven.