Verplichtingen bij een uitkering

Vraag je een uitkering aan of krijg je van ons een uitkering? Dan heb je verplichtingen, maar wij ook. Met goede afspraken weet je wat we van jou verwachten en weet je precies wat je van ons kunt verwachten. 

Dit mogen we van elkaar verwachten

  • We komen allebei onze afspraken na
  • We zijn beleefd tegen elkaar 
  • Wij denken aan wat jij kunt doen en jij doet wat je kunt
  • We rekenen op jouw medewerking
  • Jij kunt vertrouwen op onze professionaliteit
  • We leggen duidelijk uit wat jouw rechten en plichten zijn
  • Jij vertelt de waarheid

Dit moet jij ook doen:

Vanaf het moment dat je een uitkering aanvraagt, is het belangrijk dat je actief op zoek gaat naar een betaalde baan. Dit is jouw eigen verantwoordelijkheid. Je moet ingeschreven staan als werkzoekende bij het UWV en uitzendbureaus. Ook is het nodig dat je regelmatig serieus solliciteert. En bijscholing volgt als dat je kansen op werk vergroot. Wij helpen je, maar jij bent degene die het werk doet.

Krijg je werk aangeboden? Dan moet je dat werk accepteren. Wij noemen dat de arbeidsverplichting. Dat geldt ook als:

  • Je het werk niet leuk vindt
  • Je elke dag 3 uur moet reizen
  • Het werk niet past bij je opleidingsniveau of werkervaring

Kun je (tijdelijk) niet werken door medische of geestelijke problemen? Vraag aan jouw klantmanager re-integratie dan of je even niet hoeft te werken. Dit heet een tijdelijke ontheffing. Soms is een medisch of psychisch onderzoek nodig om te kijken welk werk je wel of niet kunt doen. Dit onderzoek laten wij altijd door een externe keuringsarts doen.

Ben je een alleenstaande ouder en heb je een kind jonger dan 5 jaar? Dan kun je vragen om een een tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting. Dit betekent dat je dan tijdelijk niet hoeft te werken. Maar let op: je moet dan wel meewerken aan activiteiten om later een baan te vinden. Een cursus of opleiding volgen hoort daar bijvoorbeeld ook bij. 

Het is belangrijk dat je met ons meewerkt. Wij noemen dat de medewerkingsplicht. Bijvoorbeeld dat je op een gesprek met ons komt. Of dat je een taaltoets doet. Of bewijzen van jouw inkomsten inlevert. Het is ook belangrijk dat jij er alles aan doet om werk te vinden. Afspraken met elkaar zetten wij in een plan van aanpak. Op die manier weet jij precies wat wij van jou verwachten.

Krijg je een uitkering van ons? En wijzigt er iets in jouw situatie? Dan moet je dit binnen 1 week aan ons doorgeven via het online wijzigingsformulier. Het gaat om alle wijzigingen in je financiĆ«le-, persoonlijke- of woonsituatie. Geef ook wijzigingen in de situatie van jouw partner aan ons door. Wij noemen dit de inlichtingenplicht.

Wijzigingen doorgeven doe je via het online wijzigingsformulier.

Hieronder staan een paar voorbeelden. Het is belangrijk dat je alle wijzigingen aan ons doorgeeft. Ook als je denkt dat het geen invloed heeft op jouw uitkering.

  • Je hebt werk gevonden
  • Je gaat vrijwilligerswerk doen
  • Je krijgt ander inkomen bijvoorbeeld een andere uitkering, alimentatie of pensioen
  • Je gaat een opleiding starten of je stopt met een opleiding
  • Je krijgt geld bijvoorbeeld een gift, een erfenis of een loterijprijs
  • Je koopt of verkoopt een auto, motor of scooter
  • Je koopt of verkoopt een huis
  • Je verkoopt spullen via internet
  • Je opent een nieuwe bankrekening
  • Je krijgt een ander telefoonnummer of een ander mailadres.
  • Je gaat samenwonen of iemand komt bij jou wonen.

Twijfel je of je een wijziging moet doorgeven? Bel ons dan gerust. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 10.00 uur via telefoonnummer (0318) 538 538.

Je bent verplicht om een onbetaalde, maatschappelijk nuttige activiteit te doen van minimaal 4 tot 8 uur per week. Dat heet een tegenprestatie. Je kunt kiezen wat je wilt doen. Bijvoorbeeld in de zorg, bij sport- of vrijetijdsactiviteiten, in de natuur, op school of in de buurt.

Voorbeelden van activiteiten

Een tegenprestatie kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • Voorlezen op school
  • Spelletjes doen met mensen in een verzorgingstehuis
  • De administratie doen voor een sportclub
  • Een buurtfeest organiseren
  • Taalmaatje zijn: iemand helpen met Nederlands leren
  • Opruimen van afval op straat
  • Klussen en opruimen in de speeltuin

Een tegenprestatie is altijd zonder loon. De tegenprestatie mag dus geen werk zijn dat normaal betaald moet worden. Heb je een activiteit gevonden? Geef dit door aan jouw klantmanager re-integratie.

Veens Welzijn heeft een vacaturebank met veel mogelijkheden. Je vind de vacaturebank op de website van Veens Welzijn. Lukt het jou niet om een tegenprestatie te vinden? Vraag dan hulp aan je klantmanager re-integratie.

Wanneer hoef je geen tegenprestatie te doen?

Werk jij meer dan 4 uur per week? Of ben jij mantelzorger of doe je al vrijwilligerswerk? Dan hoef je geen tegenprestatie te doen. Geef dit altijd door aan jouw klantmanager re-integratie.

Kun je (tijdelijk) niet werken? Of volg je een intensief traject? Bespreek met jouw klantmanager re-integratie dan jouw situatie.

Video met uitleg over je verplichtingen

Het is belangrijk dat jij zelf actief op zoek gaat naar werk. Lukt betaald werk (nog) niet? Dan helpen wij jou. Samen maken wij een plan van aanpak met daarin alle afspraken. Wil je niet meewerken? Dan mogen wij de uitkering verlagen. Je krijgt dan minder uitkering van ons. Wij noemen dat een maatregel.

Geef je ons de verkeerde informatie? Of vertel je ons niet alles? Dan krijg je misschien te veel uitkering van ons. Dan moet je dit aan ons terugbetalen. Soms krijg je dan ook een boete. Hoe hoog die boete is, hangt af van de hoogte van jouw schuld en jouw persoonlijke situatie. Soms doen wij ook aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM).

Op de website van de Rijksoverheid kun je lezen wat er dan gebeurt.