Registreren inkoop en verkoop tweedehands goederen
Koopt en verkoopt u tweedehands goederen? Dan moet u alles vastleggen in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Dit doet u via het Digitaal Opkopers Loket. U moet zich eerst aanmelden als handelaar in het opkopersregister.
Via het Digitaal Opkoper Loket maakt u een account aan. Iedere keer dat u iets koopt of verkoopt, moet u dit in het systeem verwerken.
- In het opkopersregister houdt u onder andere merk, type en serienummer bij
- U houdt in het register ook bij welke producten u aan wie heeft verkocht
- Alles wat u koopt en registreert, moet u 7 dagen bewaren voordat u het mag verkopen.
De politie krijgt automatisch bericht wanneer u een product invoert dat als gestolen geregistreerd staat in de database van gestolen goederen.
Waarom een opkopersregister?
Door dit register wordt de kans kleiner dat u gestolen goederen opkoopt. En de politie krijgt informatie over handel in gestolen producten waardoor criminelen eerder opgespoord kunnen worden.
Voor wie is het opkopersregister bedoeld?
Opkopers en handelaren in gebruikte goederen zijn verplicht zich te registeren in het landelijke systeem. Voorbeelden van producten:
- Platina, goud, zilver, edelstenen
- Uurwerken, kunstvoorwerpen
- Motoren, (brom)fietsen
- Elektronica zoals foto-, film, radio- en videoapparatuur, laptops, tablets en mobiele telefoons.
Handhaving door politie en gemeente
Registreren in het opkopersregister is verplicht. Politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) controleren of u geregistreerd staat. Is dat niet zo, dan kunt u een boete krijgen.
Meer informatie over DOR
Wilt u meer informatie over het registreren van tweedehands goederen? Neem dan contact op met de medewerkers van het team Veiligheid van de gemeente Veenendaal.