Inkoop en verkoop tweedehands goederen

Koopt en verkoopt u tweedehands goederen? Dan bent u verplicht zich binnen 3 dagen te registreren in het Digitaal Opkopers Register (DOR). 

Hoe werkt het

Via het Digitaal Opkopersregister meldt u zich aan als handelaar. U krijgt een account, waarop u steeds registreert als u een tweedehands artikel heeft gekocht en/of verkocht. In het opkopersregister houdt u onder andere merk, type en serienummer bij. Ook houdt u in het register bij welke producten u aan wie heeft verkocht. Alles wat u koopt en registreert, moet u 7 dagen bewaren, voordat u het mag verkopen.

De politie krijgt automatisch bericht wanneer u een product invoert dat als gestolen geregistreerd staat in de database van gestolen goederen. 

Waarom een opkopersregister?

Met behulp van dit register loopt u minder kans om gestolen goederen te kopen. En de politie krijgt informatie waardoor criminelen eerder opgespoord kunnen worden.

Voor wie is het register bedoeld

Opkopers en handelaren in gebruikte goederen, zoals platina, goud, zilver, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, motoren, (brom)fietsen en elektronica (foto-, film, radio- en videoapparatuur, laptops, tablets en mobiele telefoons) zijn verplicht zich te registeren in het landelijke systeem.

Handhaving door politie en de gemeente

De registratieplicht is niet vrijblijvend. Politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) controleren actief of opkopers zich aan de verplichtingen houden. 

Meer informatie over DOR

Wilt u meer informatie over het registreren van tweedehands goederen? Neem dan contact op met de medewerkers van het team Veiligheid van de gemeente Veenendaal.

(0318) 538 538