Briefadres aanvragen

Verblijft u in een zorginstelling of in een penitentiaire instelling? Dan komt u in aanmerking voor een briefadres en kunt u uw post op een ander adres laten bezorgen, bijvoorbeeld bij een familielid, vriend of kennis.

Wat heeft u nodig bij het invullen

  • Bewijs van verblijf in een zorginstelling of penitentiaire instelling
  • Schriftelijke en ondertekende toestemming (PDF, 8 KB) en een kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd
  • DigiD

Wie mag briefadres aanvragen

  • u zelf, als u 16 jaar of ouder bent;
  • echtgenoten of geregistreerd partners voor elkaar;
  • een hoofd van een zorginstelling, als de patiënt zelf niet in staat is om de verhuizing door te geven.

Hoe beoordeelt de gemeente uw aanvraag

De gemeente controleert of u daadwerkelijk recht hebt op een briefadres en of degene die toestemming geeft op het opgegeven adres staat ingeschreven. Dit duurt maximaal 8 weken. We laten u schriftelijk weten of u een briefadres krijgt.

Overheidsinstanties worden automatisch geïnformeerd over de adreswijziging. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.

Verhuizing doorgeven

U kunt uw verhuizing online doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Dit kan tot uiterlijk vijf dagen na de verhuizing. U hoeft uw verhuizing niet door te geven in de gemeente die u verlaat.

Wmo-ondersteuning aanvragen

Meld uw vraag voor ondersteuning digitaal bij ons Wmo-loket. wij nemen contact met u op om te praten over uw aanvraag.