Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing bestaat uit 2 delen. U betaalt een vast bedrag per jaar en daarnaast per keer dat u de grijze restafvalkliko aan de weg zet of een vuilniszak in de ondergrondse container voor restafval gooit.

Uitstel betaling belastingen

De gemeentelijke belastingaanslag (OZB, rioolrecht, hondenbelasting en afvalstoffenheffing) met dagtekening 28 februari 2020 mag later worden betaald. U moet op 31 augustus 2020 het volledige bedrag betaald hebben. Dat betekent dat de gemeente voor 31 augustus geen herinneringen of aanmaningen stuurt.

De andere belastingen zoals toeristenbelasting en precariorechten die met dagtekening 30 juni worden verstuurd, moeten uiterlijk 30 november 2020 betaald zijn. Daarnaast is uitstel verleend voor de BIZ en reclamebelasting tot 31 december. Zodat de betalingstermijnen voor ondernemers zoveel mogelijk gespreid worden.

Hoe vaak heeft u restafval weggegooid?

Via de digitale belastingbalie kunt u zien hoe vaak u restafval heeft aangeboden. Om in te loggen heeft u DigiD nodig van de persoon op wiens naam de belastingaanslag staat.

Wanneer krijgt u een deel van de afvalstoffenheffing terug

Als u in de loop van het jaar verhuist naar een andere gemeente, krijgt u een deel van de afvalstoffenheffing terug van de gemeente Veenendaal. Dit gaat automatisch.

Kamerhuur of gemeenschappelijk gebruik

Deelt u een huis met meerdere huurders, dan ontvangt u de belastingaanslag op één naam. U moet die zelf verdelen over de verschillende bewoners.

Scroll de tabel om meer te zien
Tarieven afvalstoffenheffing
Huishouden Tarief Kortingstarief voor hoogbouw
Vastrecht per huishouden 191,58  
Restafval 240 liter 8,42 per keer  
Restafval 140 liter 4,92 per keer  
60 liter inworp ondergrondse container 2,11 per keer 1,69 per keer
30 liter inworp ondergrondse container 1,05 per keer 0,84 per keer
vast tarief vanwege medisch afval 242,28