Informatie over uw bijstandsaanvraag
Als u het meldformulier heeft ingevuld, sturen we u een e-mail met een bevestiging. Normaal nodigen we u uit voor een voorlichtingsbijeenkomst, waarin we vertellen over de bijstandsuitkering. Wanneer heeft u recht op een bijstandsuitkering? Hoe hoog is een bijstandsuitkering en wat zijn uw verplichtingen bij een bijstandstuitkering? De informatie vindt u op deze webpagina. Leest u alles goed door.
Aanvraagformulier bijstand invullen
Wij sturen u een e-mail met een link naar het aanvraagformulier. Vult u dit binnen 2 weken volledig in.
Als u het aanvraagformulier invult en bijstand aanvraagt, ziet u veel vragen over inkomsten, eigen vermogen en schulden. Deze informatie is nodig om te kunnen bepalen of u recht heeft op een uitkering en op de hoogte van die uitkering. Stuur het formulier binnen 2 weken terug aan de gemeente. Bij het invullen heeft u uw DigiD nodig.
Dien uw aanvraag op tijd in. Dient u de aanvraag niet binnen 2 weken in? Dan gaan wij ervan uit dat u geen uitkering meer wilt aanvragen. Bedenkt u zich later alsnog? Dan kunt u zich opnieuw melden.
Jonger dan 27 jaar
Bent u jonger dan 27 jaar? Dan sturen wij u na 4 weken het aanvraagformulier via een e-mailbericht. Jongeren moeten volgens de wet eerst 4 weken zelf naar werk zoeken. Nadat u het aanvraag formulier heeft ontvangen, heeft u 2 weken de tijd om deze aan de gemeente terug te sturen.
Werk- en aanvraaggesprek
Als we het ingevulde aanvraagformulier hebben gekregen, nodigen we u uit voor een werk- en aanvraaggesprek.
Tijdens het werkgesprek bespreekt u met een klantmanager van de gemeente wat u heeft gedaan om zelf werk te vinden en wat u nog kunt doen. Als het niet lukt om op korte termijn werk te vinden, dan heeft u meteen daarna een aanvraaggesprek voor de bijstandsuitkering.
Als u met uw partner een uitkering aanvraagt, is uw partner ook bij de afspraak aanwezig. Neem alle bewijsstukken mee die te maken hebben met uw inkomen en vermogen en dat van uw partner (bijvoorbeeld loonstroken, bankafschriften waarop het saldo zichtbaar is, kentekenbewijs, etc.).
Hoe lang duurt het?
Als u het aanvraagformulier aan de gemeente heeft gestuurd, hebben wij 8 weken de tijd om een besluit te nemen. Als wij extra informatie van u nodig hebben, duurt het langer. Hierover krijgt u altijd een brief.
Wij verwachten dat u zelf werk blijft zoeken. Vanaf de dag dat u het meldingsformulier heeft ingevuld moet u naar werk blijven zoeken. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan moet u 4 weken zelf op zoek naar werk.
De regels in de Participatiewet voor het zoeken naar werk zijn heel streng. Dit verwachten wij van u:
- U solliciteert minimaal 5 keer per week;
- U schrijft u in op werk.nl als werkzoekende;
- U bent bij minimaal 5 uitzendbureaus ingeschreven;
- U werkt mee aan onderzoeken en trajecten richting werk.
Als u het aanvraagformulier invult, hebben wij veel vragen over inkomsten, vermogen en schulden. Deze informatie gebruikt de gemeente om te berekenen of u een uitkering krijgt en hoe hoog deze uitkering is.
Inkomsten
Krijgt u of uw partner bijvoorbeeld salaris, alimentatie of een uitkering van een andere instantie (bijvoorbeeld UWV, SVB of DUO)? Dan heeft u inkomsten. Met een uitkering vult de gemeente dit aan, zodat u voldoende geld heeft om van te leven. Krijgt u of uw partner kinderbijslag, kindgebonden budget, huurtoeslag of bijzondere bijstand? Dan telt dat niet als inkomsten. Uw uitkering wordt daardoor niet lager.
Vermogen
Als u een uitkering krijgt, mag u een bepaald bedrag aan vermogen hebben. Vermogen bestaat niet alleen uit (spaar) geld, maar ook uit aandelen, sieraden, antiek, auto’s, motorfietsen, caravans, boten, huizen en grond (ook in het buitenland) etc. Spullen die bijna iedereen in huis heeft (zoals een koelkast, televisie of wasmachine) horen niet bij uw vermogen. Heeft u meer eigen vermogen dan het maximale bedrag? Dan moet u dat eerst - in overleg met de gemeente - opmaken voordat u een bijstandsuitkering kunt ontvangen.
Maximaal vermogen:
- Gehuwd/samenwonend € 12.240,-
- Alleenstaande ouders € 12.240,-
- Alleenstaande € 6.120,-
Schulden
Moet u nog andere instanties (terug) betalen? Dan kunt u deze bedragen invullen op het aanvraagformulier.
We vragen van u wel bewijsstukken hiervan (bijvoorbeeld een contract of een ‘akte van schuldbekentenis’). Deze schulden trekken wij af van uw vermogen. Studieschulden en schulden die u niet hoeft af te lossen, tellen niet mee.
Hoe hoog is de uitkering
Landelijk is vastgesteld welk basisbedrag u krijgt.
- Gehuwd/samenwonend € 1.594,42
- Alleenstaande ouders € 1.052,32
- Alleenstaande € 1.052,32
Kostendelersnorm
Wonen er meer personen van 21 jaar of ouder in uw woning? Dan wordt uw uitkering lager, afhankelijk van het aantal. De wet gaat ervan uit dat u met uw medebewoners (woon)kosten kunt delen. De exacte hoogte van de uitkering ziet u maandelijks op uw betaalspecificatie.
Als u een beroep doet op de Participatie wet dan heeft u bepaalde rechten en plichten. In deze folder zetten wij de meest belangrijke rechten en plichten voor u op een rij. Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van de gemeente Veenendaal (www.veenendaal.nl).
Wat kunt u verwachten van de gemeente? Zodra u het aanvraagformulier heeft ingevuld en teruggestuurd heeft u recht op een tijdige beslissing over uw aanvraag. Wij moeten binnen 8 weken een besluit nemen op uw aanvraag. Als dit langer duurt, dan ontvangt u hier altijd een brief over. Als wij hebben vastgesteld dat u recht heeft op een bijstandsuitkering dan heeft u recht op een tijdige uitbetaling van uw uitkering. Daarnaast gaan wij zorgvuldig om met uw persoonsgegevens bij het behandelen van uw aanvraag of uitkeringsdossier. U heeft ook recht op ondersteuning bij het vinden van werk door de gemeente. Wij kunnen u bijvoorbeeld een sollicitatietraining of een re-integratietraject aanbieden.
Verplichtingen
- U doet er alles aan om werk te vinden. U solliciteert daarom op alle soorten werk, ook als dit beneden uw opleidingsniveau ligt of buiten uw werkveld;
- U solliciteert minimaal 5 keer per week;
- U neemt aangeboden werk aan. Ook als u dit werk minder leuk vindt, als het minder betaalt dan uw vorige baan, het werk via een uitzendbureau is of u ervoor moet reizen;
- U zoekt niet alleen in de regio naar werk, ook daarbuiten;
- Als u gaat werken of een opleiding gaat doen, zorgt u dat u op tijd vervoer en/of kinderopvang regelt;
- U bent bereid om 3 uur per dag te reizen voor werk. Dit betekent 1,5 uur voor een enkele reis;
- U doet natuurlijk uw best bij sollicitatiegesprekken en zorgt ervoor dat u er netjes en verzorgd uitziet en op tijd verschijnt;
- Wij bieden allerlei ondersteuning en voorzieningen om u te helpen werk te vinden. Als uw klantmanager u een voorziening aanbiedt, maakt u hier gebruik van;
- U maakt samen met uw klantmanager een plan van aanpak, waarin u samen afspreekt wat u en de gemeente gaan doen om u aan werk te helpen. U houdt zich aan dit plan en de afspraken daarin. U mag dat ook van ons verwachten;
- Als u ziek bent of wordt, dan geeft u dat direct door;
- Wij kunnen u vragen om vrijwilligerswerk te doen, om zo actief te blijven in de samenleving. Dat heet de tegenprestatie. Als u het lastig vindt om iets te vinden, zoeken wij met u mee naar vrijwilligerswerk dat bij u past;
- U bewaart de bewijsstukken van uw sollicitaties en levert die aan als wij u daarom vragen. Dit betekent dat u de brieven die u stuurt, de afwijzingen die u terugkrijgt en de inschrijfbewijzen van uitzendbureaus bewaart en meeneemt naar afspraken met uw klantmanager.
Als u zich niet aan de regels houdt Als u zich niet aan de arbeids- of re-integratieverplichtingen houdt, kan de gemeente een maatregel opleggen. Dat betekent dat u tijdelijk een lagere uitkering krijgt.
Als u opzettelijk onjuiste informatie geeft om een uitkering te krijgen of te behouden waar u geen recht op heeft, is dat fraude. We treden streng op als we dat ontdekken. U moet dan het bedrag dat u heeft gehad terugbetalen, én u krijgt een boete. Bij ernstige fraude, doen we ook aangifte bij Justitie. Om fraude te kunnen ontdekken, voeren we controles uit, en letten we op diverse signalen.
We controleren ook gegevens van andere instanties, zoals de Belastingdienst.
Als u denkt dat iemand fraudeert met een uitkering dan kunt u dit melden bij de gemeente Veenendaal. Dit kan ook anoniem.
Voor vragen over uw arbeidsverplichtingen of over de voortgang van uw re-integratie kunt u dagelijks tussen 9.00 en 16.00 uur contact opnemen met de gemeente Veenendaal via (0318) 538 538. U wordt dan doorverbonden met uw klantmanager.
Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Nadat u het besluit heeft ontvangen, heeft u 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Hoe u dit doet staat in de brief die u over het besluit ontvangt.
Als u vragen heeft over (de aanvraag van) uw uitkering dan kunt u dagelijks contact opnemen met de gemeente Veenendaal via (0318) 538 538. Vermeld hierbij uw Burgerservicenummer, dan wordt u doorverbonden met uw contactpersoon.
Als u een klacht heeft kunt u deze indienen via de website van de gemeente Veenendaal. Een klachtbehandelaar neemt dan contact met u op over uw klacht. Wij kunnen dan met u in gesprek gaan.
Heeft u ondersteuning nodig?
U mag iemand meenemen om u te vertegenwoordigen of te ondersteunen. Degene die u meeneemt naar de afspraak kan u helpen bij de vervolgstappen of bij het begrijpen van de informatie die de gemeente u geeft. Wij kunnen deze persoon vragen zich te legitimeren.
Woont u in Veenendaal?
U kunt dan contact opnemen met Veens voor ondersteuning:
Raadhuisplein 1, 3901 GA Veenendaal
maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en 13.00-15.00 uur, vrijdag 9.00-12.00 uur
Telefoonnummer (0318) 544 131 of www.veens-welzijn.nl
Woont u in Rhenen?
U kunt dan contact opnemen met de Formulierenbrigade Rhenen:
De Westpoort, Veerweg 1, 3911 TM Rhenen, donderdagen van 9.00-12.00 uur
Telefoonnummer 06-83388930 of www.formulierenbrigaderhenen.nl
Woont u in Renswoude?
U kunt dan contact opnemen met het Dorpsteam:
Gemeentehuis Renswoude, Dorpsstraat 4, 3927 BD Renswoude
telefonisch spreekuur op maandag, dinsdag en donderdag van 9.00-10.00 uur via (0318) 578 150 of dorpsteam@renswoude.org.