Adressenonderzoek starten

Wil je dat iemand wordt uitgeschreven die niet meer op jouw adres woont? Misschien denk je dat er fraude is, je krijgt post voor vorige bewoners, of iemand wil zich niet uitschrijven. Dan kun je ons vragen een adresonderzoek te starten. 

Vraag adresonderzoek aan

Je hebt DigiD nodig om in te loggen.

Afspraak maken in het gemeentehuis

Wil je langskomen in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak adresonderzoek. Neem een legitimatiebewijs mee naar de afspraak.

Zo gaat het adresonderzoek

  1. Een adresonderzoek begint met een controle in de Basisregistratie Personen (BRP). Op basis daarvan probeert de gemeente het nieuwe adres te achterhalen
  2. Vervolgens stuurt de gemeente een brief naar het oude en eventueel nieuwe adres met het verzoek om de verhuizing door te geven. Deze brief is ook een eerste stap om de persoon waar het om gaat, uit te schrijven uit de BRP. De brief (het voornemen) wordt gepubliceerd op de gemeentepagina in de Rijnpost
  3. Als er geen reactie komt op dit voornemen dan kan het zijn dat een medewerker van de gemeente op huisbezoek komt
  4. Als de gemeente geen adres kan achterhalen, volgt een beschikking. Daarna schrijft de gemeente de persoon waarnaar het onderzoek loopt uit de BRP en registreert hem of haar als 'vertrokken onbekend waarheen'. Dit besluit wordt gepubliceerd bij de bekendmakingen en op de website van overheid.nl.

Duur van het onderzoek en kosten

We proberen het onderzoek binnen 10 weken af te ronden. Je ontvangt geen informatie van de gemeente over het onderzoek. Het kan zijn dat je nog steeds post krijgt voor de persoon die eigenlijk uitgeschreven moet worden van jouw adres.

Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis.

Adresonderzoek naar jou gestart?

Krijg jij post van de gemeente waarin staat dat je niet meer op een adres woont, terwijl dat wel zo is? Mail dan naar adresonderzoeken@veenendaal.nl  of bel ons en vraag naar team Adresonderzoeken.

Als je bent uitgeschreven uit de BRP en je wil je weer inschrijven, maak hiervoor dan eerst telefonisch een afspraak met team Burgerlijke stand van de gemeente via (0318) 538 538. Je hoort dan welke documenten nodig zijn om je weer in te schrijven.