Bewoner uitschrijven van uw adres

Wilt u dat iemand wordt uitgeschreven die niet meer op uw adres woont? Bijvoorbeeld omdat u steeds post krijgt voor oude bewoners of omdat iemand zich niet wil uitschrijven? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten.

Adresonderzoek aanvragen

U heeft DigiD nodig om in te loggen.

Vraagt u aan de balie om een adresonderzoek, neem dan een geldig legitimatiebewijs mee.

Verloop van adresonderzoek

  1. Een adresonderzoek begint met een controle in de Basisregistratie Personen (BRP). Op basis daarvan probeert de gemeente het nieuwe adres te achterhalen. Het kan zijn dat een medewerker van de gemeente op huisbezoek komt.
  2. Vervolgens stuurt de gemeente een brief naar het oude adres en naar een eventueel nieuw adres met de vraag om de verhuizing door te geven.
  3. Als er geen reactie komt op dit voornemen, volgt een beschikking. Daarna schrijft de gemeente de persoon waarnaar het onderzoek loopt uit de BRP en registreert hem of haar als 'vertrokken naar land onbekend'. Dit besluit wordt gepubliceerd in de wekelijkse bekendmakingen van de gemeente in de Rijnpost.

Duur van het onderzoek en kosten

Het onderzoek duurt 8 tot 10 weken. De gemeente stuurt u geen informatie over het onderzoek. Misschien krijgt u wel post voor de persoon die juist op uw adres moet worden uitgeschreven.

Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis.

Adresonderzoek naar u

Krijgt u post van de gemeente waarin staat dat u niet meer op een adres woont, terwijl dat wel zo is? Neem dan telefonisch contact op met de gemeente en vraag naar team Adresonderzoeken.

Als u bent uitgeschreven uit de BRP en u wilt zich weer inschrijven, maakt u daarvoor eerst telefonisch een afspraak met team Burgerlijke stand van de gemeente. U hoort dan welke documenten nodig zijn om u weer in te schrijven.